Bankinitiativet
Detta behöver du veta
Bankinitiativet Hållbar byggbransch är ett samarbete mellan svenska banker och finansiella institutioner som arbetar för att främja hållbarhet inom byggsektorn. Läs vidare för att få koll på allt du behöver veta och vad Infobric gör för att hjälpa dig att följa Bankinitiativet för att vi tillsammans ska öka hållbarheten i byggbranschen.
Vad är Bankintiativet?
Bankinitiativet Hållbar Byggbransch (BHB) är ett initiativ mellan Danske Bank, Nordea, SBAB, SEB samt Swedbank och Sparbankerna i nära samverkan mellan branschorganisationerna Byggherrarna och Byggföretagen. Målet och visionen är att motverka kriminalitet och skapa sund konkurrens i byggbranschen. Även Handelsbanken deltar och implementerar egna särskilda villkor inom ramen för samarbetet.
Mot bakgrund av att byggbranschen sedan lång tid tillbaka varit en utsatt bransch kopplat till ekonomisk brottslighet och osund konkurrens går bankerna och branschen ihop för att motverka detta och skapa en mer hållbar byggbransch. Bankerna vill bidra genom särskilda villkor vid finansiering med krav på kontrollsystem och rapportering.
Arbetet påbörjades hösten 2017 när bankerna fick insikt i den grova brottslighet som ökade i byggbranschen. Efter vidare undersökning fick man en större förståelse för behovet av digitala lösningar för uppföljning, kontroll och rapportering av hela leverantörskedjan. Utan digitaliseringen är det svårt att få struktur och systematisera.
En viktig del i detta är att kunna kontrollera underleverantörer i alla led för att säkerställa att leverantörerna uppfyller de krav och riktlinjer som fastställts av initiativet. Villkoren omfattar bland annat krav på kontrollsystem och projektrapporter, obligatorisk föranmälan, att alla underleverantörer betalar svensk F-skatt och arbetsgivaravgifter samt inte har ett skuldsaldo hos Kronofogden.
Målet är att öka användandet av kontrollsystem och öka transparensen, samt öka andelen föranmälda och bakgrundskontrollerade entreprenörer för att minska arbetslivskriminalitet.
Hur påverkas jag?
Initiativet ställer krav på att branschen ska kunna rapportera till bankerna och sina beställare och framför allt – ha koll på underentreprenörer. Om dina byggprojekt har bankfinansiering omfattas du av kraven – då måste du ha en lösning på plats. Till exempel genom verktyg och metoder för att följa upp och utvärdera leverantörer och deras prestationer.
Hur hjälper Infobric mig?
Vi arbetar aktivt för att främja hållbarhet och goda arbetsförhållanden inom byggsektorn. Infobric har varit involverade i processen och har genomfört flera pilotprojekt tillsammans med involverade kunder och i tät dialog med projektgruppen för Bankinitiativet. Det innefattar en avvikelserapport som vi har utvecklat där man över valfri tidsperiod kan följa upp och få en tydlig överblick över framsteg i seriositetsarbetet.
”Med den nya rapporten vill vi erbjuda ett effektivt verktyg som kan användas för att inte bara kartlägga nuläget, men framför allt driva förändring i positiv riktning. Som alltid när vi utvecklar våra mjukvarutjänster är det nära samarbetet med våra kunder och andra intressenter som Bankinitiativet avgörande för att resultatet ska vara förankrat i verkligheten och lösa verkliga problem.”
– Björn Svennenfors, CTO Infobric AB
Vi ger dig verktyg som hjälper dig uppfylla kraven. Infobrics system är godkänt enligt Bankinitiativets särskilda villkor. Med vårt Pluspaket har du allt du behöver för att säkerställa kravefterlevnad.
Få koll och kontroll på eventuella avvikelser i tid.
Avvikelserapport är en funktion som är utvecklad i samband med Bankinitiativet. Rapporten bygger på arbetsplatsens UE-kedja och närvaroregistreringar, som kombineras med upplysningar från olika datakällor. Resultatet jämförs med de krav som ställs genom Bankinitiativet.
Rapporten visar status och avvikelser för projektets samtliga underentreprenörer och jämför utvecklingen från en tidpunkt till en annan. Både nuläge och förändringar under vald period presenteras i en överskådlig sammanställning så att du som aktör i byggbranschen enkelt och smidigt kan följa upp hela leverantörskedjan och få koll på eventuella avvikelser i tid.
Föranmälan för företag och individer
Föranmälan bygger vidare på tjänsten Leverantörsuppföljning genom att man förhandsregistrerar företag som sedan genomgår en kvalificeringsprocess innan de tillåts komma till arbetsplatsen. Man kan därmed sålla bort oseriösa företag redan innan de satt sin fot på arbetsplatsen. Enbart godkända underentreprenörer är välkomna in på bygget. Huvudentreprenören slipper de onödiga kostnader som byte av en underentreprenör innebär, och kan undvika riskerna det medför att ha oseriösa aktörer i sin organisation. Entreprenörer som godkänts kontrolleras sedan löpande under byggtiden så att kraven även fortsatt efterlevs. Varje underentreprenör kan involveras i processen och ansvara för sin del av projektorganisationen.
Även individerna registreras genom Föranmälan innan de kommer till byggarbetsplatsen. Då görs en automatisk kontroll att arbetsplatsens kompetenskrav uppfylls och att giltigt ID06-kort finns. Individen kan guidas till en specifik arbetsplatsintroduktion och genomföra saknade utbildningar. Med Föranmälan säkerställs att företagen uppfyller lagar och regler och att individerna har den kompetens som krävs.
Transparens och kontroll i alla led.
Infobric lanserade 2022 tjänsten Leverantörsuppföljning som syftar till att få full kontroll på hela UE-kedjan och samtliga som befinner sig på byggarbetsplatsen.
Tjänsten ger dig koll dygnet runt på samtliga underleverantörer som kontrolleras mot bland annat F-skatt, arbetsgivaravgifter och kreditvärdighet med hjälp av leverantörsuppföljning. Du ser enkelt till att bara underleverantörer som når upp till de centralt satta regelverken är på plats, avvikelser följer du smidigt upp i webbtjänsten. Säkerställ att hela kedjan, från första till sista led, följer lagar och regler och se till att bara seriösa underentreprenörer är välkomna att arbeta på projektet.