Stäng
Tillbaka
Stäng
Tillbaka
Stäng
Tillbaka
Stäng
Tillbaka
Stäng
Tillbaka
Stäng

Färre fel, mindre svinn och tydligare projekt för Falkenbergs Plåtslageri

Ett excelark och arbetsordrar på papper. Det var navet i arbetsorderhanteringen för Falkenbergs Plåtslageri. En tidskrävande och krånglig manuell process som ofta resulterade i missad debitering av både material och tid. Med det digitala klivet till Infobric Workorders projekthanteringssystem har vardagen inte bara blivit mer effektiv och mindre krånglig, utan också roligare.

– Fältpersonalen tycker det är roligare nu när de får en bättre insyn i hur deras projekt presterar, säger Henrik Unosson, VD på Falkenbergs Plåtslageri, ett bygg- och ventilationsplåtslageri grundat 1966.

Henrik är tredje generationen som driver företaget och också den som lagt gasen i botten i deras digitala resa. Tidigare förde de in sina kunders uppgifter i ett excelark tillsammans med jobbet som skulle göras. Därefter skrev de upp varje jobb på lappar som personalen fick hämta på kontoret innan de påbörjade sin arbetsdag hos kunden. När jobbet var färdigt kom de tillbaka till kontoret med samma lapp – nu kompletterad med timmar och material. Något som Henrik menar var ett minst sagt haltande system.

Jag gjorde en uträkning på hur mycket tid vi skulle kunna spara med Infobric Workorder, och insåg snabbt att det var så mycket att vi skulle kunna ta in fler projekt och på så sätt också tjäna mer pengar.

– Henrik Unosson, VD Falkenbergs Plåtslageri

– Hade man tur så lyckades de behålla lappen i bra skick, men oftast inte. Det kunde vara svårt att tyda vad det stod på lappen när vi på kontoret väl skulle föra över informationen.

Att manuellt kopiera över informationen var både tidskrävande och krångligt. Det bromsade dessutom upp arbetsflödet när lapparna från personalen hamnade på hög, och många kvällar gick åt att arbeta i kapp. Detta onödiga dubbelarbete var det som fick Henrik att se sig om efter en bättre lösning, och då fick han upp ögonen för Infobric Workorder.

– Jag gjorde en uträkning på hur mycket tid vi skulle kunna spara med Infobric Workorder, och insåg snabbt att det var så mycket att vi skulle kunna ta in fler projekt och på så sätt också tjäna mer pengar, säger Henrik.

En annan effekt av det nya arbetssättet är att personalen är mer engagerade. Nu kan de själva strukturera sina arbetsdagar, vilket de oftast gör baserat på vilka jobb som ligger nära varandra i avstånd. Det gör att de sparar in både tid och bränsle på onödig restid.

Att personalen kan planera bättre själva gör att de blir mer delaktiga i sina jobb. De kan se antalet timmar de har lagt per jobb, och följa det jobbet hela vägen tills det är slutfört. Då kan de också se hur mycket de har bidragit till företaget rent ekonomiskt, vilket gör att de blir mer motiverade! Tack vare planeringen får de mer frihet, och vem uppskattar inte det?

Det är inte bara fältpersonalen som trivs i det automatiserade och digitala arbetssättet. Ekonomiavdelningen är även dem nöjda med sin vardag.

– Fältpersonalen stämplar in sina tider i appen och kan enkelt ha koll på sina timmar. Blir något fel är det enkelt att justera manuellt. Varje månad attesteras sedan tiderna och då förs de över till vårt löneprogram automatiskt. Då kan ekonomiavdelningen ta en titt i verktyget de redan arbetar i, och betala ut lönerna utan att jaga tidrapporter eller behöva dubbelkolla siffror med personalen.

Gratis guide

Från papper och penna till digital projekthantering.

Funderar du på om ditt företag ska göra samma resa som Falkenbergs Plåtslageri har gjort?

I denna guide svarar vi på alla dina frågor om varför du bör lämna långa excelfiler och investera i ett projekthanteringsverktyg. Vi berättar också om hur du kan genomföra förändringsarbetet så smidigt som möjligt.

WP1_mockup

Vardagen med Infobric Workorder innebär minimerad risk för fel och svinn och tydligare projekt för alla – både på fältet och kontoret.

– Det har gjort samarbetet bättre mellan alla på företaget: fältpersonal, ägare, projektledare, ekonomiansvarig… nu pratar vi alla om samma saker och har samma bild av vad som ska göras och har blivit gjort!

Och tillväxten då, hur har det gått med den?

– Vi hade inte kunnat växa så som vi har gjort om vi hade levt kvar i vårt gamla arbetssätt. Det tog så mycket tid att vi hade behövt vara lika många på kontoret som ute på fältet! Att digitalisera och välja ett projekthanteringssystem har varit avgörande för vår tillväxt, och eftersom Infobric Workorder utvecklas hela tiden kan vi vara trygga i att vi hänger med i den digitala utvecklingen i samhället. Ju bättre ert system blir, desto bättre blir vi.

Några ord från våra kunder.

KUNDBERÄTTELSE

Veidekke Asfalt

Infobric Workorders digitala arbetsorder ger Veidekke Asfalt bättre rutiner och ökad lönsamhet.

KUNDBERÄTTELSE

Bunkeflo Byggplåt
Digitalt projekthanteringssystem gör faktureringsarbetet roligt för Bunkeflo Byggplåt.

KUNDBERÄTTELSE

JSB Construction

JSB Construction AB sparar tid på att automatisera och förenkla processer med Infobric Workorder

Kom i kontakt med oss.

Vanliga frågor och svar.

Vi har varit specialister på digital projekthantering för bygg-, service- och anläggningsbranschen sedan 2004. Du kan lita på vår kompetens och att vi vet vad vi gör – så att du kan fokusera på din verksamhet. Vi kan det här!

 

Tillsammans med övriga tjänster inom Infobric täcker vi dessutom de flesta av dina digitala behov för effektiva, säkra och lönsamma arbetsdagar. På så vis kan du vara trygg med att vi har koll på helheten och att vi alltid har en kollega som kan ta vid om du söker efter en tjänst utöver Infobric Workorder.

 

Infobric har idag 10 100 kunder och över 300 000 användare på 33 000 arbetsplatser – med oss samarbetar du helt enkelt med en ledande digitaliseringspartner för byggbranschen.

 

Du kan också läsa vad våra kunder säger om oss på vår sida Kundberättelser.

Du hittar våra tre olika användarlicenser och vad de innehåller på vår sida Priser.

När du bestämt dig för Infobric Workorder kontaktar vårt Customer Success-team dig för att hjälpa till att optimera och utbilda dig i systemet.

 

En del av våra kunder är igång på nolltid, medan andra behöver en längre startsträcka. Oavsett vilken grupp du tillhör så finns vi med dig på vägen för att processen ska flyta på så smidigt som möjligt!

Ja, det kan du. Vi kommer dessutom att ge er råd och hjälp på vägen om vilka funktioner som vi tror kan gynna er verksamhet och företagsresa, både direkt när ni valt oss och allt eftersom ni växer.

Bli uppringd av en säljare.

Jag godkänner Integritetspolicyn
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.
Back to store
Stäng