Stäng
Tillbaka
Stäng
Tillbaka
Stäng
Tillbaka
Stäng
Tillbaka
Stäng
Tillbaka
Stäng

Så går du ur lågkonjunkturen som en vinnare – intervju med Anna Wretlind på Fortnox

Hur ska vi tackla sämre tider? Att vara företagare i dagens ekonomiska klimat kan ge vem som helst magont. Men genom att hålla koll på kostnaderna, analysera orderboken och arbeta proaktivt kommer man långt, menar Anna Wretlind på Fortnox.

Hur kan en lågkonjunktur påverka små- och medelstora företag inom bygg-, service- och installationsbranschen?

– Sämre tider kommer inte över en natt. Genom att vara vaksam på tecken kan man också agera direkt. Ett sätt är att analysera orderboken och se över verksamheten. Även om den ser bra ut just nu kanske nästa kvartal eller till och med nästa månad se glesare ut. Vänta inte! Som mindre aktör kan du vara snabb på bollen och proaktivt sticka ut för att ta affärer och låsa kommande uppdrag. Det ger dig ett försprång, så använd det till er fördel!

Hur ska man tänka generellt som småföretagare i dessa tider?

– Koll på läget är A och O. Håll koll på kostnaderna och se till att både ta betalt – och få betalt! Ett bra ekonomisystem hjälper dig att både bevaka kundfordringar och att fakturera, påminna och få betalt. Se också över hur mycket pengar du har i bolaget, odla din krigskassa och ligg inte på ett onödigt lager. Fokusera på att sälja det du har och få betalt här och nu.

wp3_omslag-mockup

Gratis guide

Lönsamhetsguiden

Navigera lågkonjunkturen med självförtroende! I guiden berättar vi hur du kan öka lönsamheten i ekonomiskt bistra tider. 

Vilka strategier tror ni är särskilt bra att ha just nu?

– Proaktivitet och värdeskapande. Ju tuffare tider desto hårdare håller kunderna i plånboken, det är ingen hemlighet. Det gör det också ännu viktigare att kunna peka ut den konkreta nyttan och värdet ett väl utfört jobb skapar! Man ska inte heller glömma bort vikten av att kunna påpeka konsekvensen av att avvakta eller avstå helt – i slutändan kan det vara dyrare för kunden än att bita i det sura äpplet och ta kostnaden redan idag. I den insikten kan det uppstå affärslägen för dig som leverantör.

Om ni får ge dem ett råd, vad skulle det vara då?

– Gräv där du står! Det är alltid enklare att bygga vidare på befintliga kundrelationer än att skapa nya. Det är också ofta mer kostnadseffektivt. Hör av dig till befintliga kunder och erbjud en besiktning, ett råd eller en kontroll. Det kostar dig inte mer än lite tid, men kan ge kunden ett stort värde som kan ge ett väldigt uppsving i er relation. Det kan i sin tur ofta leda till affärer.

Vilka små justeringar kan man göra som ger stor effekt i tider av lågkonjunktur?

  1. Be dina nöjda kunder om referenser! Det är gratis marknadsföring som kan leda till fler affärer, bara du frågar om dem!
  2. Bredda ditt erbjudande. Överväg att ta jobb som du normalt hade valt bort. Hellre ett jobb i handen än tolv i skogen, som man säger. Även små jobb kan få er att växa! 
  3. Ta hjälp med att få betalt. En fakturaservice via ekonomisystemet kan erbjuda fler betalsätt för kunden och säkerställa att du får betalt.
  4. Har du luft i kalendern trots allt? Utnyttja tiden till den omvärlds- och konkurrentanalys du aldrig hinner med annars. Finns det någon i din nisch som gör jobbet extra bra? Vad kan du lära dig av dem? Finns det kanske till och med samarbetsmöjligheter i branschen som du förbisett när du har haft fullt upp? Se svackan som en chans att växla upp och gasa!

Kom i kontakt med oss.

Vanliga frågor och svar.

Vi har varit specialister på digital projekthantering för bygg-, service- och anläggningsbranschen sedan 2004. Du kan lita på vår kompetens och att vi vet vad vi gör – så att du kan fokusera på din verksamhet. Vi kan det här!

 

Tillsammans med övriga tjänster inom Infobric täcker vi dessutom de flesta av dina digitala behov för effektiva, säkra och lönsamma arbetsdagar. På så vis kan du vara trygg med att vi har koll på helheten och att vi alltid har en kollega som kan ta vid om du söker efter en tjänst utöver Infobric Workorder.

 

Infobric har idag 10 100 kunder och över 300 000 användare på 33 000 arbetsplatser – med oss samarbetar du helt enkelt med en ledande digitaliseringspartner för byggbranschen.

 

Du kan också läsa vad våra kunder säger om oss på vår sida Kundberättelser.

Du hittar våra tre olika användarlicenser och vad de innehåller på vår sida Priser.

När du bestämt dig för Infobric Workorder kontaktar vårt Customer Success-team dig för att hjälpa till att optimera och utbilda dig i systemet.

 

En del av våra kunder är igång på nolltid, medan andra behöver en längre startsträcka. Oavsett vilken grupp du tillhör så finns vi med dig på vägen för att processen ska flyta på så smidigt som möjligt!

Ja, det kan du. Vi kommer dessutom att ge er råd och hjälp på vägen om vilka funktioner som vi tror kan gynna er verksamhet och företagsresa, både direkt när ni valt oss och allt eftersom ni växer.

Vill du höras?

Jag godkänner Integritetspolicyn
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.
Back to store
Stäng