Stäng
Tillbaka
Stäng
Tillbaka
Stäng
Tillbaka
Stäng
Tillbaka
Stäng
Tillbaka
Stäng

Så återfår du sommarlugnet i höst

Hösten är här. För de flesta betyder det att vi är tillbaka i ekorrhjulet efter sommarens välförtjänta paus. Kanske känner du redan hur vardagen kom i gång lite väl snabbt, med sommarens sinnesro ljusår bort.

 

Det är lätt hänt, särskilt i tuffa tider med stigande priser. Det kan kännas svårt att hitta tillbaka till avslappningen som semestern bjöd på, men med lite vilja och tricks i rockärmen är det inte omöjligt. Här är några tips som vi tror kan hjälpa dig och dina kollegor att mota stressen och hitta balans i arbetslivet även under en höst i lågkonjuktur.

Ha koll på veckan som kommer.

Finns det något mer stressande än att börja arbetsveckan med att inte veta vad du har framför dig? Inled därför med att planera när veckans mål ska vara klara och när du ska ta dig an delmålen. Se till att prioritera det viktigaste först så att du inte sitter där med veckans tre viktigaste uppgifter i knät på fredag eftermiddag.

 

Försök också att ha realistiska förväntningar på vad du hinner med. En vanlig regel är att alltid dubbla den tiden du tror att en uppgift tar. Ett annat knep är att lämna lite luft i kalendern för att ge mer tid åt vissa uppgifter och för att lämna plats åt oförutsedda händelser. Med en klar överblick av veckan du har framför dig kan du sedan ta dig an uppgift för uppgift utan att oroa dig för att inte hinna med, eller att gå runt med en falsk trygghet av att vara i fas.

Ta regelbundna pauser.

Att arbeta non-stop kan leda till ökad stress och i förlängningen minskad produktivitet. Korta pauser under dagen hjälper till att skifta fokus och ladda batterierna. Ibland behöver det inte vara mer avancerat än en tur till kaffemaskinen med en kollega, en kort promenad eller att sträcka på sig och titta ut genom fönstret en stund.

Delegera arbetsuppgifter.

Du behöver inte göra allt själv. Genom att delegera frigör du din tid och får minskad arbetsbelastning, samtidigt som andra kan känna sig bjussiga som hjälper till. Kanske kan du avlasta andra i ditt team vid ett annat tillfälle när arbetsbördan ser annorlunda ut för er.

Använd ert projekthanteringsverktyg till fullo.

Att förlita sig på att man kommer ihåg saker är ofta att göra sig själv en otjänst. Använd ert projekthanteringsverktyg i stället – ett riktigt bra verktyg både för att komma ihåg saker och för att spara tid. Här kan du till exempel planera era projekt och skriva upp detaljer kring dem som du kommer på i förbifarten och som ni inte får glömma. På så vis avlastar du hjärnan. Då hittar du dessutom allt på en och samma plats sedan, och sparar tid och energi på att slippa leta reda på post it-lappar och mejlsvar djupt ner i inkorgen.

 

Har ni inget projekthanteringsverktyg än? Då är det kanske dags att skaffa ett!

Gratis guide

Komplett guide för projekt- och arbetsorderhantering.

Ladda ner arbetsorderguiden för att läsa om allt du behöver veta när du bestämt dig för att investera i ett verktyg!

WP1-mockup_omslag-webb

Glöm inte din egen hälsa.

Det är lätt att skynda sig igenom dagarna när arbetet blir hektiskt. Skynda till jobbet, äta lunch i farten, strunta i pauser och bara jobba på. Sömnen blir påverkad – man sover för lite, för dåligt eller ligger vaken och grubblar i vargtimmen. Med en god hälsa är det lättare att hantera stressen livet kan bjuda på. Hjälp dig själv att varva ner i god tid innan det är dags att sova, ät i lugn och ro och glöm inte att röra på dig.  

Sätt gränser för arbete och fritid.

Tar du ofta en kik i mejlinkorgen innan du somnar?  Eller kollar jobbkalendern medan du nattar barnen? Det kan kännas hjälpsamt i stunden, men i det långa loppet kan det göra dig mer stressad. Det är viktigt att kunna koppla av och varva ned, särskilt om du har en stressig period på jobbet. Om du hela tiden besöker jobbhjärnan så kan det vara svårt för dig att få den återhämtning som vi alla behöver. Stress i sig är inte det som är farligt, det är bristen på återhämtning som är boven.

 

Stäng av arbetsrelaterade notiser när du kan och fokusera på att vara närvarande i nuet med familj och vänner. Det kommer både dina stressnivåer och dina nära och kära att tacka dig för!

Vinn tid på reflektion.

Ge dig själv en liten stund varje vecka (eller månad för den delen om det känns rimligare) att reflektera över tiden som gått. Hur har arbetsbelastningen sett ut? Hur har du hanterat eventuell stress? Vad vill du ha mer av? Vad vill du ha mindre av? Leta efter ett mönster mellan ditt mående och hur dina arbetsdagar ser ut och våga göra dig själv en tjänst att testa göra något annorlunda. Det är bättre att bromsa mjukt då och då än att tvärnita.

Det är svårt att hitta balansen på hösten. Det är mycket som ska sparkas igång igen på kort tid, och vips så är julen inte långt borta – vi förstår. Men att fånga sommarlugnet är inte bara ett sätt för dig att må bättre i vardagen, det är också bättre för företaget att ha glada och lugna anställda. Det är bättre förutsättningar för produktivitet!

Läs mer om hur digital projekthantering kan hjälpa din verksamhet.

ARTIKEL

5 steg till en lyckad implementering av ditt projekthanteringsverktyg

Äntligen är det bestämt att ni ska investera i ett projekthanteringsverktyg. Men hur implementerar man?

ARTIKEL

7 viktiga frågor att ställa dig när du researchar projekthanteringsverktyg

Läs vår lista på sju bra-att-ha-frågor att ha i rockärmen när du researchar ert nya system.

ARTIKEL

Bli expert på produktivitet – 5 enkla sätt att förbättra arbetet med ett projekthanteringsverktyg

Så här kan ett projekthanteringsverktyg hjälpa dig att öka produktiviteten i ditt byggprojekt.

Kom i kontakt med oss.

Vanliga frågor och svar.

Vi har varit specialister på digital projekthantering för bygg-, service- och anläggningsbranschen sedan 2004. Du kan lita på vår kompetens och att vi vet vad vi gör – så att du kan fokusera på din verksamhet. Vi kan det här!

 

Tillsammans med övriga tjänster inom Infobric täcker vi dessutom de flesta av dina digitala behov för effektiva, säkra och lönsamma arbetsdagar. På så vis kan du vara trygg med att vi har koll på helheten och att vi alltid har en kollega som kan ta vid om du söker efter en tjänst utöver Infobric Workorder.

 

Infobric har idag 10 100 kunder och över 300 000 användare på 33 000 arbetsplatser – med oss samarbetar du helt enkelt med en ledande digitaliseringspartner för byggbranschen.

 

Du kan också läsa vad våra kunder säger om oss på vår sida Kundberättelser.

Du hittar våra tre olika användarlicenser och vad de innehåller på vår sida Priser.

När du bestämt dig för Infobric Workorder kontaktar vårt Customer Success-team dig för att hjälpa till att optimera och utbilda dig i systemet.

 

En del av våra kunder är igång på nolltid, medan andra behöver en längre startsträcka. Oavsett vilken grupp du tillhör så finns vi med dig på vägen för att processen ska flyta på så smidigt som möjligt!

Ja, det kan du. Vi kommer dessutom att ge er råd och hjälp på vägen om vilka funktioner som vi tror kan gynna er verksamhet och företagsresa, både direkt när ni valt oss och allt eftersom ni växer.

Vill du höras?

Jag godkänner Integritetspolicyn
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.
Back to store
Stäng