Stäng
Tillbaka
Stäng
Tillbaka
Stäng
Tillbaka
Stäng
Tillbaka
Stäng
Tillbaka
Stäng

Hur fungerar digital projekthantering? Del 5: Projektuppföljning

På Infobric Workorder vet vi att digital projekthantering underlättar vardagen i byggbranschen. Därför fortsätter vi nu vår bloggserie om fördelarna med att arbeta digitalt och hur ett arbetsflöde i Infobric Workorders projekthanteringssystem kan se ut.
Oskar Andersson, Customer Success Manager på Infobric Workorder
Tidigare har vi gått igenom stegen från hur en arbetsorder skapas, planeras och kommuniceras för att sedan genomföras och återrapporteras samt avslutas och tas vidare för attestering, prisjustering och hantering av leverantörsfakturor. Här berättar vår projektledare Oskar Andersson hur du följer upp projekt, löpande under arbetets gång, eller när arbetsordern är genomförd och fakturerad.

Använd både kalkyl och projektuppföljning.

Med projektuppföljningen kan du antingen jämföra arbetsorderns utfall mot din kalkyl – eller se över täckningsbidrag och täckningsgrad (TB/TG) för en bättre och mer ingående överblick. Till exempel kan du se över flera arbetsorder inom ett och samma projekt, eller alla arbetsorder som finns på en kund.
Genom att kombinera användandet av både kalkyl och projektuppföljning får du stenkoll på företagets ekonomi – genom hela arbetsprocessen. Och ju bättre koll ni har på ekonomin, desto större lönsamhet kan ni få.

Anpassa uppföljningen efter ert arbetssätt.

Hur och när er projektuppföljning görs beror helt på hur du och din verksamhet arbetar. Det kan göras när som helst och beror ofta på hur stort projektet är. Ju större och mer komplext desto större behov att kontinuerligt följa upp kalkylen så att det inte blir för stora avvikelser eller obehagliga överraskningar. Vid mindre projekt och exempelvis servicearbeten är det vanligt att projektuppföljningen görs mer sällan och efter det att projektet avslutats – exempelvis varje månad.

Hur genomförs projektuppföljningen?

Under fliken ”Projektkalkyl” på den aktuella arbetsordern är det enkelt att löpande följa upp projektet. Här kan du få en överblick över kostnader och vinst samt sortera och kategorisera exempelvis material eller hyrkostnader.
Om projektuppföljningen sker först efter avslutat arbete kan du beräkna TB/TG på olika nivåer och även göra en mer övergripande uppföljning. Du kan se utfallet för alla arbetsorder på ett specifikt projekt, en specifik kund eller inom ett datumintervall. Med utgångspunkt från funktionen TB/TG kan du enkelt sätta mål och i reella siffror se hur långt kvar det är till målet – eller hur långt över målet ni nått.
Oavsett hur ni föredrar att arbeta med projektuppföljningen kommer den ge er en bättre översikt över företagets ekonomi – och inte minst vinst!
Detta var det sista blogginlägget om projekthantering. Nu vet du allt du behöver för att ha full koll. Tveka inte att kontakta oss för ett möte eller om du har frågor.

Fler funktioner från Infobric Workorder.

Arbetsorder

Få stenkoll på orderhanteringen och fakturera både snabbare och mer precist. 

Projektuppföljning

Infobric Workorders funktion för resursplanering sparar tid och ökar effektivteten.

Förenkla orderhanteringen idag

Alla moment du behöver i ett och samma system – från förfrågan och offert hela vägen till projektuppföljning.

Kalkyl och offert

Erbjud dina kunder precisa offerter där alla kostnader är inräknade direkt från kalkylen.

Kom i kontakt med oss.

Vanliga frågor och svar.

Vi har varit specialister på digital projekthantering för bygg-, service- och anläggningsbranschen sedan 2004. Du kan lita på vår kompetens och att vi vet vad vi gör – så att du kan fokusera på din verksamhet. Vi kan det här!

 

Tillsammans med övriga tjänster inom Infobric täcker vi dessutom de flesta av dina digitala behov för effektiva, säkra och lönsamma arbetsdagar. På så vis kan du vara trygg med att vi har koll på helheten och att vi alltid har en kollega som kan ta vid om du söker efter en tjänst utöver Infobric Workorder.

 

Infobric har idag 10 100 kunder och över 300 000 användare på 33 000 arbetsplatser – med oss samarbetar du helt enkelt med en ledande digitaliseringspartner för byggbranschen.

 

Du kan också läsa vad våra kunder säger om oss på vår sida Kundberättelser.

Du hittar våra tre olika användarlicenser och vad de innehåller på vår sida Priser.

När du bestämt dig för Infobric Workorder kontaktar vårt Customer Success-team dig för att hjälpa till att optimera och utbilda dig i systemet.

 

En del av våra kunder är igång på nolltid, medan andra behöver en längre startsträcka. Oavsett vilken grupp du tillhör så finns vi med dig på vägen för att processen ska flyta på så smidigt som möjligt!

Ja, det kan du. Vi kommer dessutom att ge er råd och hjälp på vägen om vilka funktioner som vi tror kan gynna er verksamhet och företagsresa, både direkt när ni valt oss och allt eftersom ni växer.

Vill du höras?

Jag godkänner Integritetspolicyn
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.
Back to store
Stäng