- Pressen kommer fortsätta att öka på byggbranschen de kommande åren. Som bransch behöver vi öka vår produktivitet avsevärt och skifta till ett mer hållbart byggande. Det kommer kräva både nya arbetssätt och verktyg, säger Martin.
Under Martins första halvår som vd har han arbetat fram en ny affärsplan tillsammans med ledningsgruppen och styrelsen. För att möta den ökande pressen på branschen kommer Oljibes utvecklingsarbete att präglas av två nya områden de kommande åren: en ökad inriktning på miljö och hållbarhet samt ett strategiskt arbete med digitalisering.
Martin har en lång karriär inom byggbranschen med sig. Han inledde karriären på Skanska och blev sedan konsult på Hifab, där han utvecklade ett nytt affärsområde inom just miljö och hållbarhet. Tiden på Hifab var även då passionen väcktes att leda och utveckla specialisttäta organisationer, berättar Martin.
Efter Hifab gick Martin vidare till två vd-roller, först på ett konsultföretag som köptes upp av ÅF och sedan på It-företaget Besedo.
- Under min tid på Besedo ledde jag bolagets digitaliseringsresa och fick en avgörande insikt i hur digitalisering bör gå till. Det ville jag ta med mig tillbaka till byggbranschen.
I september 2015 var det dags. Martin återvände till byggbranschen och tog sig an rollen som vd på det snabbväxande byggbolaget Zengun, där han ledde bolaget genom kraftig tillväxt och förberedelser för en kommande börsintroduktion. Under den här tiden lanserades även Infobric Field – och Zengun var ett av de första bolagen att testa tjänsten.