Med hjälp av vår lösning för kompetensuppföljning kan kunderna säkerställa att rätt personal med rätt kompetens får utföra kritiska moment på arbetsplatsen, så som heta arbeten eller framföra en lift, helt digitalt. Det är också ett smart sätt att alltid säkerställa att man har tillräckligt med utbildad personal inom till exempel första hjälpen så att man vid eventuella olyckstillbud kan skicka utbildad personal för att hjälpa en kollega.
– Via verktyget kan våra kunder sätta upp riktlinjer för vilka kompetenser som är ett skallkrav på sina arbetsplatser. Det gör man genom att välja ut ett antal fokuskompetenser för vilka man sedan kan ange ett värde för hur många personer eller procentandel av verksamma med kompetensen som måste vara närvarande på arbetsplatsen. Om nivåerna inte uppnås varnar systemet i realtid och meddelar platsledningen att till exempel antalet personer med förstahjälpen-utbildning underskrider kravnivån vid det givna tillfället. Kompetenscertifikaten hämtas från ID06 Kompetensdatabas. Via verktyget kan våra kunder sätta upp riktlinjer för vilka kompetenser som är ett skallkrav på sina arbetsplatser. Om nivåerna inte uppnås varnar systemet i realtid, säger Landén.
Sparar mycket manuellt arbete