Stäng
Tillbaka
Stäng
Tillbaka
Stäng
Tillbaka
Stäng
Tillbaka
Stäng
Tillbaka
Stäng
Tillbaka
Stäng
Tillbaka
Stäng
Tillbaka
Stäng
Tillbaka

Särskilda villkor Infobric Fleet och Infobric Equipment

(2024:2)

1. INLEDNING

1.1 Dessa särskilda villkor gäller för tjänster och produkter som tillhandahålls av TelliQ AB och gäller i tillägg till Allmänna Villkor Infobric.

1.2 I händelse av eventuella motstridigheter mellan separat skrivna avtal mellan Infobric Fleet (nedan kallad "Leverantören") och Kunden eller om det skulle finnas någon upprepning mellan de skriftliga avtalen och dessa Särskilda Villkor, ska de bestämmelser som fastställs i de signerade avtalen ha företräde framför dessa villkor.

1.3 Detta avtal gäller tills vidare med tre (3) månaders uppsägningstid. I det fall bindnings-tid är avtalad gäller avtalet från den tidpunkt då avtalet trätt i kraft tills angiven bindningstid löpt ut. Om avtal med bindningstid eller avtalstid inte sägs upp tre (3) månader innan avtalets slutdatum förlängs avtalet tolv (12) månader automatiskt med tre (3) månaders uppsäg-ningstid inför varje förlängning.

2. SUPPORT

2.1 Support finns tillgänglig genom från tid till annan tillhandahållna kanaler måndag till fredag 08.00-17.00, med undantag för svenska helgdagar.

2.2 Leverantören åtar sig att skyndsamt efter bästa förmåga besvara och åtgärda supportärenden inom den angivna supporttiden.

3. FAKTURERINGSVILLKOR

3.1 Fakturering av licenskostnader (Löpande Tjänster) sker kvartalsvis i förskott till kundens angivna fakturaadress med betalningsvillkor på trettio (30) dagar. Fakturering av engångs-kostnader samt initial fakturering av licenskost-naderna sker efter leverans.

3.2 Vid angiven bindningstid, kommer fakturering att ske för ett minimum av 90% av antalet löpande tjänster som anges ovan.

3.3 Vid försening i betalning tillkommer dröjsmålsränta enligt Räntelagen (1975:635) på det utestående beloppet tills full betalning erlagts. Leverantören har dessutom rätt, utan föregående meddelande, att avstänga Kunden från att använda Tjänsterna tills full betalning erhållits. Vid upprepade betalningsförseningar från Kundens sida har Leverantören rätt att omedelbart stänga av Tjänsten för Kunden.

3.4 Leverantören har rätten att under avtalsperioden justera avgifterna för de tjänster som omfattas av detta avtal. Eventuella prisjusteringar kan bero på, men är inte begränsade till, prisändringar från våra samarbetspartners, förändringar i skatter,

avgifter eller andra liknande offentliga pålagor. Eventuella prisjusteringar meddelas med minst trettio (30) dagars förvarning. Kunden accepterar att sådana justeringar kan inträffa och att de är bindande från och med tidpunkten för den meddelade prisförändringen.

4. AVSLUT AV LICENSER

4.1 Begäran om avslut av licenser sker via e-mail till termination@infobricfleet.se. Vid avslut skall följande anges:

I. Orsak.

II. Registreringsnummer på fordon (endast för Fleet Management).

III. Avslutsdatum.

4.2 Behörighet att begära avslut är begränsad till Avtalsansvarig eller firmatecknare hos Kunden. Kunden har möjlighet att delegera behörigheten för begäran om avslut genom att skicka skriftlig information till Leverantören, inklusive namn och kontaktuppgifter för den delegerade ansvarspersonen.

4.3 Vid upphörande av Avtalet ska Leverantören, på Kundens begäran, förvara en säkerhetskopia av Kundens data, om sådan data finns, under en period av nittio (90) dagar från dagen för Avtalets upphörande. Leverantören ska också tillhandahålla assistans till Kunden för att överföra sådan data i enlighet med Kundens instruktioner. Sådana tjänster tillhandahålls av Leverantören i enlighet med villkoren för Leverantörens vid var tid gällande avtal för tjänster och förutsatt att Kunden erlägger vid var tid gällande avgifter till Leverantören. Begäran om att förvara en säkerhetskopia ska inkomma från Kunden senast inom tretton (13) dagar från Avtalets upphörande.

5. FÖRÄNDRINGAR I TJÄNSTEPAKETERING OCH INNEHÅLLSANSVARIGHET

5.1 Leverantören förbehåller rätten att göra ändringar i tjänstepaketeringarna, inklusive att lägga till, ta bort eller modifiera tjänster eller funktioner. Leverantören kommer att göra rimliga ansträngningar för att meddela sådana ändringar i förväg, och tillhandahålla informa-tion om hur dessa ändringar kan påverka användningen av tjänsterna. Kunden godkänner att förändringar i tjänste-paketeringar och innehåll kan förekomma över tid.

6. EXTERNA DATAKÄLLOR

6.1 Kunden är medveten om och bekräftar att tjänsten kan involvera användning och integration av data från externa Tredjeparts-datakällor eller tjänster (härefter "Externa Datakällor"). Leverantören agerar som en teknisk förmedlare för att tillhandahålla sådan data till Kunden. Leverantören friskriver sig härmed från allt ansvar gällande riktigheten, fullständigheten eller kvaliteten av data som hämtas från Externa Datakällor. Kunden är medveten om och bekräftar att Externa Datakällor är oberoende enheter och att kvaliteten och riktigheten av deras data inte kan garanteras.

6.2 Leverantören ska inte vara ansvarig gentemot Kunden eller tredje part för några fel, brister, förseningar eller avvikelser i data som hämtas från Externa Datakällor. Kunden förbinder sig att informera Leverantören om några uppenbara fel eller avvikelser som upptäcks i data från Externa Datakällor så att åtgärder kan vidtas om det är möjligt. Under inga omständigheter ska Leverantören vara ansvarig gentemot Kunden eller tredje part för indirekta skador, inklusive förlust av intäkter, vinst, goodwill eller data, som uppkommer från eller är relaterade till användningen av data från Externa Datakällor.

7. SÄRSKILDA VILLKOR FÖR TJÄNSTER OCH PRODUKTER FLEET MANAGEMENT

7.1 SÄRSKILDA FAKTURERINGSVILLKOR FLEET MANAGEMENT

7.1.1 För ej uppkopplade fordon som ingår i tjänstepaketet, kommer avräkning att ske vid fakturering. För upp till tio (10) fordon i tjänstepaketet STARTER tillkommer ingen extra kostnad. För varje fordon utöver

detta kommer en avgift enligt

"PRISVILLKOR" i avsnitt 9 att tillämpas för samtliga ej uppkopplade fordon i Tjänsten.

För uppkopplade fordon gäller följande: Fakturering börjar från och med månaden då leverans av Fordonsenheter äger rum, med brytdatum för fakturering den 15:e varje månad. Om leverans av enheter eller tjänster sker efter den 15:e i månaden, kommer faktureringen att påbörjas från och med den första dagen i den kommande månaden.

7.1.2 Leverantören har rätt att fakturera Kunden för hyres- eller utbytesenheter som inte fungerar på grund av yttre påverkan efter leverans till Kunden samt för enheter som inte har skickats tillbaka inom trettio (30) dagar från att Avtalet har upphört att gälla eller från leverans av ersättningsenheter.

7.2 UPPSÄTTNING

7.2.1 Kunden ansvarar för att utse Systemägare av Tjänsten. Systemägaren är ansvarig för administration i Tjänsten och är motpart till Leverantören i frågor om uppsättning och konfiguration av systemet. Systemägaren ansvarar för att skapa konton till andra användare av Tjänsten.

7.3 SÄRSKILDA VILLKOR ORDERHANTERING FLEET MANAGEMENT

7.3.1 Initial order ska skickas till ansvarig säljare på Infobric Fleet av Avtalsansvarig eller annan utsedd kontakt hos kunden. Kommande tilläggsordrar ska i första hand läggas direkt i Tjänsten och i andra hand via e-mail till sales@infobricfleet.se.

7.3.2 Behörighet att placera tilläggsordrar tillkommer samtliga av Kundens användare med administrativa rättigheter i Tjänsten. Om det av någon anledning är nödvändigt att begränsa befogenheten för enskilda användare eller samtliga användare med administrativa rättigheter att placera tilläggsordrar, åligger det Systemägaren att genomföra dessa begränsningar inom Tjänsten.

7.4 TJÄNSTENS LEVERANS- OCH TRANSPORTVILLKOR

7.4.1 Tjänsten anses levererad när Fordons-enheterna har skickats från Leverantörens lager och Systemägarkontot är uppsatt.

7.4.2 Transport av hårdvara (fordonsenhet) ska utföras enligt DAP (INCOTERMS 2022) till den specificerade leveransadressen som anges i Kundens beställning. Delleverans till olika leveransadresser kan genomföras efter separat kommersiell överenskommelse.

7.4.3 Leveranser som har levererats till den specificerade leveransadressen och som inte mottas eller hämtas ut av Kunden kommer att debiteras enligt kommunicerade fraktkostnader.

7.5 ÖVRIGA VILLKOR FLEET MANAGEMENT

7.5.1 Leverantören är utan ansvar om Fordonsenheten i Tjänsten sätts ur funktion på grund av yttre påverkan, om Fordonsenheten i Tjänsten befinner sig utanför täckningsområdet eller vid fel hos telekom-leverantören. Leverantören är även utan ansvar om GNSS-systemet sätts ur drift.

7.5.2 Leverantören äger SIM-korten om inte annat har avtalats. SIM-korten får endast användas i syfte att använda Tjänsterna beskrivna i detta Avtal. Missbruk av SIM- kort kan leda till omedelbar uppsägning av Avtalet, och Leverantören förbehåller sig rätten till ersättning från Kunden för de kostnader som uppstår till följd av felaktig användning av SIM-kort.

7.5.3 Användare i Tjänsten har rätt att begära ut sin egen information, inklusive resor, loggar, och liknande data. Utlämnande, radering eller modifiering av annan kunddata än användarens egen är endast tillåtet på specifik begäran från Avtalsansvarig. Kunden har möjlighet att delegera behörigheten för begäran om export eller ändring genom att skicka skriftlig information till Leverantören, inklusive namn och kontaktuppgifter för den delegerade ansvarspersonen.

7.5.4 Funktionen "Mina Fordon" ingår som en del av samtliga Tjänstepaketeringar och medför en extra kostnad per fordon som är registrerat och aktivt hanteras i Tjänsten och inte är utrustat med en av Leverantören tillhandahållen Fordonsenhet. Denna funktion möjliggör import av information om de fordon som är registrerade hos Kunden, inklusive tillgänglig öppen data om fordonet såsom registreringsnummer, fabrikat, modell, drivmedel, med mera. Upp till 10 fordon är inkluderade i Tjänstepaketet STARTER utan extra kostnader. Om Kunden har 11 eller fler fordon registrerade som ej är utrustade med en av Leverantören tillhandahållen fordonsenhet och aktivthanterade i Tjänsten, alternativt att Kunden erhåller Tjänstepaket BUSINESS eller PRO, tillkommer en kostnad enligt offert eller enskilt avtal per fordon för samtliga dessa fordon. Detta innebär att kostnaden för funktionen "Mina Fordon" är direkt beroende av det totala antalet fordon som är registrerade hos Kunden och som aktivt hanteras i Tjänsten. Observera att registret av fordon automatiskt synkroniseras med externa datakällor, vilket innebär att eventuella förändringar, såsom tillskott eller borttagning av fordon, reflekteras i Tjänsten med möjlighet för Kunden att verifiera dessa ändringar innan de blir en aktiv del av Tjänsten.

8. SÄRSKILDA VILLKOR FÖR TJÄNSTER OCH PRODUKTER INFOBRIC EQUIPMENT

8.1 Följande gäller för Infobric Equipment.

8.2 Ersättning för konsultstödet faktureras i efterskott med betalningsvillkor på trettio (30) dagar.

8.3 Leverantören ansvarar uteslutande för de digitala Tjänsterna. Leverantören ansvarar inte på något sätt för de hyrda maskiner, produkter och verktyg, (”Hyresobjekt”), som förmedlas från Kundens avtalade leverantörer av hyres-maskiner, (”Uthyrarna”), eller för att Uthyrarna uppfyller sina skyldigheter mot Kunden. Leverantören ansvarar inte heller för riktigheten i de uppgifter som Uthyrarna eller Kunden lämnar vid användning av Tjänsterna såsom t.ex. prisinformation, leveranstider eller tillgäng-lighet för Hyresobjekt. De hyrpriser som anges i Tjänsterna är de priser som Uthyrarna eller Kunden själv tillhandahåller till Tjänsterna. Leverantören tar inte något ansvar för att kontrollera att priserna är korrekta eller att Uthyrarna tillämpar angivna priser.

8.4 Leverantören får använda Kundens företagsnamn och/eller logotyp på Leveran-törens hemsida, i Leverantörens sociala mediekanaler samt i Leverantörens försäljning- och marknadsföringsmaterial. Leverantören får inte använda Kundens företagsnamn och/eller logotyp för andra ändamål utan Kundens skriftliga godkännande.

8.5 Kunden ger Leverantören fullmakt att för Kundens räkning inhämta uppgifter från Uthyrare om Hyresobjekten, via Leverantörens API, via Uthyraren portal eller på annat tillämpligt sätt. I förekommande fall ansvarar Kunden för att Kunden har rätt att låta

Leverantören använda sig av de inloggnings-uppgifter till Uthyrarens portal som Kunden tillhandhållits utav Uthyraren.

8.6 Ändring Infobric Group Allmänna Villkor

8.6.1 Punkt 3.4 utgår.

8.6.2 Punkt 7.2 skall ha följande lydelse: Kunden ansvarar för att Kunden innehar den utrustning och programvara som krävs för nyttjande av Tjänsterna, enligt anvisningar som lämnats av Leverantören.

Back to store
Stäng