För arbetsorder har alla Hercules mekaniker en app i sina mobiler.
– Via den kan alla se vilka serviceuppdrag som är prioriterade och med ett klick kan en mekaniker ”tacka ja” till uppdrag. När det är klart rapporterar han hur lång tid uppdraget har tagit och svarar också på frågor om vad som orsakat åtgärden och om det var en oplanerad åtgärd. Det här finns sedan årsskiftet, och var tredje månad tittar vi igenom det oplanerade underhållet och andra uppdrag internt, säger Jan-Erik.
– Via appen har mekanikerna även tillgång till information om motortimmar, planerad och avslutade åtgärder, serviceschema, köranvisning till maskinen med mera. Dessutom kan man skriva in info om reservdelsbeställningar, när delarna är skickade och planerad leveranstid i en arbetsorder. Man kan också dokumentera i arbetsordern med bilder före/efter en reparation.
Mekanikern Roger Linder är nöjd med hur appen har utvecklats:
– Den har blivit bättre överlag och är ett bra verktyg för mig i det dagliga arbetet. Jag använder den fortlöpande, lägger arbetsorder och rapporterar anledningen till stillestånd med hjälp av olika kategorier. Appen ger mig också möjlighet att titta på avslutade ärenden, på det viset kan jag arbeta förebyggande.