Via sin telematiklösning samlar Epiroc in antalet motortimmar och pumptimmar från varje maskin.
– Med den informationen som grund kan vi driva kampanjer på till exempel slitdelar. Efter sex-sju år, det vill säga när maskinen når sin medelålder, vet vi att vissa delar måste bytas ut. Utifrån data kan vi flagga för detta och erbjuda reservdelar i god tid innan arbetet måste ske.
Vissa kunder behöver mer information än andra. Hälften av Epirocs ovanjordsdriggar ägs av enmansföretag.
– De behöver information om sin specifika maskin och hur den presterar. Företag med flera maskiner behöver kunna jämföra maskiner med varandra. Varför presterar den bättre än den? Varför har en maskin mer stilleståndstid än en annan? Det är några frågor som fakta från telematiken ger svar på.
Övervakning och Fleet Management med hjälp av telematik har ett stort värde för Epiroc och deras kunder. Ineffektiva och stillastående maskiner kostar stora pengar.
– Med telematiken ger vi kunderna verktyg så de kan analysera hur deras flottor mår. Det innebär att de kan förbättra sina processflöden, vilket i slutänden betyder att produktionen blir kostnadseffektiv och mer lönsam, säger Oscar Lundhede.