Stäng
Tillbaka
Stäng
Tillbaka
Stäng
Tillbaka
Stäng
Tillbaka
Stäng
Tillbaka
Stäng
Tillbaka
Stäng

En app och tre klick så är det klart!

Hemsö är Sveriges ledande ägare av samhällsfastigheter som förvaltar och utvecklar fastigheter för äldreboende, utbildning, vård och rättsväsende. Fastigheterna finns i Sverige, Finland och Tyskland. Deras uppgift är att skapa verksamhetsanpassade lokaler för vård, utbildning, äldreomsorg och rättsväsende.

digitalt fordonsregister av hela fordonsparker

En app och tre klick så är det klart!

Trivsel på arbetsplatsen- En viktig ingrediens för att lyckas

Det märks tydligt när man pratar med Hemsö´s HR och löneadministratör, Belsam Djehiche. Att skapa miljöer där människor trivs och har flexibilitet gäller inte bara deras kunder.

 

Även när vi pratar om företagets personal är trivsel, tydlighet och enkelhet viktigt för att alla ska trivas och att det ska fungera väl. Så var fallet även när man skulle införa elektroniska körjournaler på alla företagets förmånsbilar. Enkelhet för både förare och administrationen var det som stod i fokus.

Vi är väldigt glada över att systemet vi valde är i princip självförklarande”

– Belsam Djehiche, HR och löneadministratör, Hemsö

 

Vi såg själva att det faktiskt var enkelt

Hur började era tankar med att koppla upp era förmånsbilar?

– Det hela började när vi bytte bilpolicy i företaget och vi gick ifrån Volvo till Volkswagen Passat istället. I samband med byte av bilmärke så försvann den tidigare möjligheten med Volvo on call och då stod vi inför ett nytt val, att välja hur vi ska hantera alla körjournaler på våra förmånsbilar på bästa sätt. Och vi behövde verkligen digitala verktyg för detta.

 

 

Hur gick ni tillväga när ni skulle välja leverantör?
– Innan vi valde leverantör så var vi noggranna att se över vilka möjligheter som fanns på marknaden. Vi pratade med flera aktörer med liknande tjänster och funktioner. Men vi kände att de andra systemen inte var lika flexibla eller enkla att hantera.

 

– Så valet landade på Infobric Fleets lösning där vi både kände och såg att allt verkligen är enkelt. Det var det viktigaste för oss eftersom vi inte vill eller att har möjlighet att vara daglig support till alla våra användare, säger Belsam.  Med Infobrics lösning kände vi också att vi inte sitter fast i några standardfunktioner utan att vi har möjlighet att lägga till och ta bort olika tjänster när vi känner att behov finns.


Anders Winter, som är kundansvarig på Infobric Fleet tillägger
– Vi vill inte linda in vårt erbjudande till någon av våra kunder utan vi lyssnar alltid på kunden. Vi försöker alltid att göra det enkelt för kunden att fatta beslut. Extra positivt tror jag det är att vi är så flexibla och inte har någon bindningstid, för vem vet vad som händer över tid.

Digital fordonsuppföljning på dator

Sluttjatat på Hemsö

Fanns det några problembilder innan som ni önskade förändra till något bättre?

Innan vi körde igång med elektroniska körjournaler så skickade vår personal in manuella körjournaler i Excelformat till löneavdelningen. Rutinerna för detta var väl lite så där – säger Belsam. Rapporterna kom in lite hur som helst. Vilket i sin tur gjorde att vi inte kunde stänga månaden som vi önskade., men den tiden är förbi. Nu är det hur enkelt som helst för vår personal, en app och tre klick så är månaden klar.


Vad säger personalen, hur upplever dom denna digitalisering?

Vi var väldigt tydliga med att vi inte vill bevaka vår personal, vi ser ingen som helst nytta med det. Vårt val att införa elektroniska körjournaler är ren effektivisering och för att göra vardagen enklare för både personal och ledning. Innan vi körde igång hade vi en testgrupp bland personalen som fick vara med i utvärderingen av vilken leverantör vi skulle välja. Idag hjälper våra receptionister till som intern support för förarna så de enkel kommer igång. Vi i ledningen kan släppa alla funderingar och sen har vi infobrics kundtjänst som alltid finns tillgängliga.

Vi är tacksamma att Infobric Fleet verkligen var på bollen och såg till att integrationen mot Flex lönesystem gick så smidigt som det gjorde”

– Belsam Djehiche, HR och löneadministratör, Hemsö

 

Målet: En hållbar fordonsflotta

Vilka processer har tydligt förenklats?

Redovisningen av reseräkning med körjournaler och trängselskatt. Idag sköts det helt automatiskt och vi slipper granska närmare 50 filer. Istället godkänner vi en lista i månaden för allas resor. När vi nu implementerat integrationen mot lönesystemet med rätt lönekoder så sparar vi mycket tid för vår administration.

 

 

Är det något mer som ni skulle vilja utveckla, göra ännu bättre?

Vi skulle vilja effektivisera användningen av våra bilar. Vi vet att datan finns i systemet men vi måste bli bättre på att plocka ut rapporter och analysera vår användning. Sen är vårt nästa steg med en helt integrerad fordonspark se över miljö och hållbarhet.

 

Vi vet att systemet håller reda på alla våra fordon och även koldioxidutsläppen. Det här kommer vi börja följa upp för att se hur vi kan anpassa vår användning av våra fordon och hur vi kan klimatkompensera på ett smart sätt. Detta område ligger helt i linje med våra värderingar på Hemsö Fastigheter.

 

 

När vi ska avsluta denna intervju så får vi en spontan kommentar:
Det är i alla fall väldigt skönt med ett väldigt enkelt system – avslutar Belsam.

Om Hemsö

Hemsö är Sveriges ledande ägare av samhällsfastigheter som förvaltar och utvecklar fastigheter för äldreboende, utbildning, vård och rättsväsende. Fastigheterna finns i Sverige, Finland och Tyskland. Hemsös uppgift är att skapa verksamhetsanpassade lokaler för vård, utbildning, äldreomsorg och rättsväsende.

 

Hemsö ska erbjuda flexibilitet och skapa miljöer där människor trivs. Genom att förstå och tillgodose våra hyresgästers behov bygger vi ett ömsesidigt förtroende som utgör grunden för goda och långsiktiga kundrelationer.

Back to store
Close