Stäng
Tillbaka
Stäng
Tillbaka
Stäng
Tillbaka
Stäng
Tillbaka
Stäng
Tillbaka
Stäng
Tillbaka
Stäng
Tillbaka
Stäng
Tillbaka
Stäng
Tillbaka

Allt om WLTP och räckvidd

Låt oss djupdyka ner i världen av WLTP, mätvärden och räckvidd för att lära oss mer hur räckvidd mäts –  och vad som kan påverka din elbils räckvidd.

Vad är WLTP?

WLTP, eller ”Worldwide Harmonized Light Vehicles Test Procedure”, är en internationell standard för mätning av bilarnas bränsleekonomi och utsläpp. Den används för att mäta och jämföra bränsleekonomi och utsläpp av bilar i EU och andra delar av världen.

WLTP ersatte den tidigare standarden NEDC (New European Driving Cycle) i september 2017. WLTP är en mer realistisk och utmanande testcykel än NEDC, och ger mer precisa uppgifter om bilarnas faktiska bränsleförbrukning och utsläpp. Detta gör det möjligt för bilägare att göra mer informerade val när det gäller bilval, och hjälper till att minska utsläppen från bilar.


Hur testas WLTP?

Testet utförs också med fullt laddat batteri, och bilens prestanda mäts under en kombination av stadskörning, landsvägskörning och motorvägskörning. Detta gör att testet är mer realistiskt och utmanande än tidigare testcykler, och ger mer precisa uppgifter om bilens faktiska bränsleförbrukning och utsläpp.


I vilken temperatur testas WLTP?

WLTP-testet utförs vanligtvis vid en konstant temperatur mellan 23 grader Celsius och 25 grader Celsius, detta är en normal rumstemperatur. Detta innebär att bilarnas prestanda inte testas under extrema temperaturer, varken varmt eller kallt.


Det är viktigt att notera att WLTP är en laboratorietest och inte tar hänsyn till alla faktorer som kan påverka bilens prestanda i verkliga körförhållanden, inklusive temperaturen.

Elbilsguiden

Ladda ner vår nya guide! Den är fullproppad med matnyttig information för dig som vill köra eldrivet i företaget.

Ladda ner guiden här
Ladda ner guiden här

Påverkar kyla elbilens räckvidd?

Kyla kan ha en signifikant inverkan på en elbils prestanda. När temperaturen sjunker kan det påverka batteriets prestanda och därmed minska räckvidden. Detta beror på att batterierna är mer känsliga för kyla än för värme, och kan förlora kapacitet när temperaturen sjunker.
Detta kan leda till att elbilen inte når den förväntade räckvidden enligt WLTP-testet, vilket kan göra det svårt för bilföretag att uppnå de utsläppskrav som ställs. Detta kan också göra det svårt för bilägare att förutsäga räckvidden på bilen under vintermånaderna.

Det är viktigt för bilföretag att ta hänsyn till detta när de utvecklar och testar elbilar, för att säkerställa att bilarna presterar så bra som möjligt även vid låga temperaturer. Detta kan innebära att använda speciella batterityper eller att utveckla tekniker för att hålla batterierna varma under körning.

Hur mycket räckvidd kan man förlora när det är kallt?

I allmänhet kan man förvänta sig att en elbil kan förlora upp till ca 10-30% av sin räckvidd när temperaturen sjunker under fryspunkten.

En studie som utfördes av det amerikanska Department of Energy visade att elbilar med lite äldre batterier kan förlora upp till 40% av sin räckvidd vid temperaturer runt -20 grader Celsius. Medan en annan studie utförd av Transport Canada, visade att vid temperaturer runt -20 grader Celsius, kan en elbil förlora upp till 23% av sin räckvidd.

Hur påverkerar miljön elbilens räckvidd?

Stadskörning, landsvägskörning och motorvägskörning kan alla påverka elbilens räckvidd på olika sätt.

Stadskörning innebär ofta mer start- och stoppkörning, hårda accelerationer och högre trafiktäthet. Detta kan leda till att mer energi går åt för att accelerera och bromsa bilen, vilket kan minska räckvidden. Stadskörning kan också innebära att bilen kör i långsamma körförhållanden och därmed öka motståndet och minska räckvidden.

Landsvägskörning innebär ofta högre hastigheter och mindre trafik. Detta kan leda till att bilen kör med lägre motstånd och därmed öka räckvidden. Men det kan också innebära att bilen utsätts för hårda vindar och luftmotståndet ökar, vilket kan minska räckvidden.

Motorvägskörning innebär ofta höga hastigheter och lågt motstånd. Detta kan leda till att bilen kör med lägre motstånd och därmed öka räckvidden. Men det kan också innebära att bilen utsätts för hårda vindar och luftmotståndet ökar, vilket kan minska räckvidden.
Fann du denna läsningen intressant? 

 

Mer från oss.

Vehicle Tracker
Vehicle Tracker

En IP-67 klassad enhet som installeras med eller utan tändning. Hämtar data såsom motor- och drifttimmar. Stödjer bland annat temperaturövervakning, alkolås och privatknapp. Levereras med två kablage, ett för enkelt...

Läs mer
Infobric Fleet
Infobric Fleet

Automatiserar manuellt arbete för förare, fordonsansvarig och ekonomi. Med vårt kompletta fordonsregister kan du enkelt hanterar serviceärenden, fordonskostnader, elektroniska körjournaler och mycket mer.

Läs mer
Privat: Billeasing för företag
Privat: Billeasing för företag

Få full koll på företagsleasing med vår guide. Här finns kunskap om allt från grunderna till avancerade upplägg.

Läs mer
Fortsätt handla
Stäng