Hur har ni tagit er an utmaningen med att uppnå fossilfri transport? Vilka strategier eller metoder försöker ni tillämpa för att nå det målet?
Vi har fokuserat på alla transporter som vi har ansvar för. I de avtal vi har med transportörerna står det att vi vill se en omställning till fossilfria bränslen till 2030. Varje månad rapporterar de in vilka bränslen de har kört på, och det följer vi upp kontinuerligt. När det gäller våra mjölkbilar så äger vi dem själva. Vi har köpt in en biogasbil och använder även HVO-bränsle för vissa transporter. När det gäller våra tjänstebilar och förmånsbilar så har vi en ny bilpolicy som säger att det ska vara el eller hybrid, i den mån det är möjligt. Vi verkar i Norrland, där vi har långa avstånd och inte så välutbyggd infrastruktur med få laddstationer.
Vi har infört den policyn att det ska vara el eller hybrid, men det finns några undantag för de som åker väldigt mycket i avlägsna områden. De behöver kunna tanka diesel för att kunna ta sig längre sträckor. Men vi har också sagt att vi kommer att uppdatera bilpolicyn vartefter möjligheterna förändras.
Hur ser det ut just nu, har ni kommit en bit på vägen rent procentuellt?
Den nya policyn antogs för ett år sedan, men vi har inte fått leverans av alla bilar som vi har beställt. Jag beställde till exempel en hybrid för ett år sedan, men den kommer inte förrän om minst ett halvår. Så där har vi inte sett någon stor skillnad ännu. Men om vi kollar på totalen av våra transporter så ligger vi på 47 procent fossilfritt. Där har vi ett delmål på 50 procent till 2025.
Det som påverkar oss mycket är reduktionsplikten, som säger att 30 procent av de svenska drivmedlen ska vara miljöanpassade eller fossilfria. Men när regeringen vill sänka reduktionsplikten så innebär det att en lägre andel av de svenska drivmedlen kommer att vara fossilfria. Det kan få konsekvenser på utbudet av fossilfria drivmedel samt högre kostnader.
Vad är de viktigaste drivkrafterna för er med omställningen?
Vi är en del i en hållbar livsmedelsproduktion. Det är vårt syfte att vi ska kunna bidra till en långsiktig och klimatsmart matförsörjning i norra Sverige. För att göra det måste vi minska våra utsläpp av växthusgaser så mycket som möjligt.
Därför är det här ett prioriterat område för oss. Vi har också anslutit oss till initiativet Science Based Targets som innebär att vi har satt vetenskapligt grundade klimatmål
i linje med Parisavtalets 1,5 graders ambitionsnivå. En av de viktigaste åtgärderna för att nå dit är att ha fossilfria transporter.
Hur skulle framtidens bilpolicy sett ut? Vad bör man tänka på.
Jag tänker att det bästa sättet att minska vår klimatpåverkan från bilåkande är att köra så lite som möjligt. De absolut bästa milen är de milen som vi inte kör. Det är det allra mest hållbara. Men när vi behöver köra ska det självklart vara med fossilfria drivmedel och miljövänliga bilar. Det handlar inte bara om bränslet som bilen kör på, utan också om hur bilen är tillverkad och vilka material som används. Och så ska de självklart också vara säkra och bekväma.
Det är också viktigt att tänka på varifrån batterierna till elbilar kommer, och hur de är framtagna på ett ansvarsfullt sätt. Eller om de kommer från någon gruva någonstans där människor eller miljö utnyttjas. Det är en aspekt som man inte får glömma bort i ens framtida bilpolicy.
Vi behöver också ha ett politiskt stöd för hållbara transporter. Som skapar en infrastruktur så att vi kan ladda våra bilar eller tanka dem med fossilfria drivmedel. Det är en väldigt viktig del. Att vi faktiskt har möjlighet att göra hållbara val. Och det gäller inte bara i storstäderna, utan även här i Norrland. För vi har väldigt långa avstånd som vi behöver ta oss över