Digitaliserad snöröjningsuppföljning
Vart upplever du att mest nytta skapas idag av er satsning med att digitalisera kommunen?
MG: Jag måste säga att det är snöröjningsuppföljningen. Just nu arbetar vi med att planera vinterns plogning, sandning och därefter sandupptagning. Processen bygger på digitala kartor, som varje år revideras något, rutter ska cirkulera och allmänhetens synpunkter ska vägas in. När vi har tagit beslut om önskade rutter tar vi tillsammans med Infobric fram anpassade kartor som vi förser förare och arbetsledare med
Häftigt! vad betyder detta för ert arbete med snöröjningen?
MG: Det gör det bra mycket lättare att under vinterårstiden hantera både arbetsledning och uppföljning. Vi har underlaget framför oss hela tiden, och bearbetade sträckor blir i realtid synliga på kartan som vi kan överblicka när som helst. På morgonen innan arbetsdagen börjar kan vi visuellt beskriva för hela arbetsgruppen vilka områden som behöver hanteras.
Hur gör ni då med de entreprenörer ni anlitar för att hjälpa till med väghållning under vintern?
MG: Eftersom att Infobric’s lösning finns med flera typer av installationsalternativ är detta faktiskt inte så krångligt. Våra egna maskiner utrustar vi med tracker-enheter med fast installation, medan våra entreprenörer kopplar in enheten via ciggpluggen i fordonet. Vi har med det som krav redan vid upphandlingen, vilket har fungerat jättebra. Idag har vi alltså koll på vilka vägar som blir plogade enligt schema, vi kan visuellt arbetsleda snöröjnings-gänget och vi kan ta fram tydliga underlag i både manuella loggar och automatiska GPS-rutter för att följa upp ifall halkolycka skulle hända. Utan ordentliga bevis att vägen faktiskt har sandats kan detta bli en ordentlig kostnad för kommunen som vi såklart vill undvika från första början.