Effektivitet och tidsbesparingar.
Det allra tydligaste sättet som du kan förbättra er lönsamhet med ett projekthanteringsverktyg är att det hjälper er att spara tid. De allra flesta ger administrationen mindre tid vid kriser eftersom man ofta känner en stark vilja att göra det som är tydligt inkomstbringande: elda på med det fysiska arbetet i befintliga projekt eller jaga mer jobb.
Men att inte prioritera administrationen är en kortsiktig lösning som ofta leder till fler missar, vilket i sin tur leder till uppskjutna projektstarter eller uteblivna kontrakt – just det ni vill undvika.
Men vad gör man då? Lägger all sin tid på administrationen? Nja. Om du skaffar ett digitalt projekthanteringssystem kan ni planera och kommunicera snabbare och smartare, samtidigt som tiden ni lägger på administration krymper! En bonus är att ni dessutom slipper excelark lika långa som Eiffeltornet.
All den tid du frigör kan du i stället lägga på befintliga och nya projekt. Eller på att göra nödvändiga analyser och förändringar i verksamheten för att klara lågkonjunkturen!