Hej Johan, kan du berätta lite mer om Volkswagen Finans Sverige och vad du gör där?
Volkswagen Finans Sverige är ett ledande finansieringsbolag med 275 000 leasing- och avbetalningskontrakt. Jag arbetar inom affärsområdet Fleet, där vi administrerar 22 000 bilar och erbjuder en rad tjänster som finansiell och operationell leasing, biladministration, försäkring, och serviceavtal. Vårt samarbete sträcker sig till 95-98% av alla återförsäljare, vilket gör Fleet-affären till ett fokuserat och spännande tillväxtområde. Idag hanterar jag företagets största kunder, med fokus på de som har fler än 200 bilar.
Hur arbetar ni med bilpolicys tillsammans med era kunder?
Absolut, jag arbetar nära mina kunder och bilpolicy är något som de flesta företag idag är mycket intresserade av. Om vi ser tillbaka 10 år i tiden, hade företag en enkel bilpolicy: välj en bil för 7,5 prisbasbelopp, som ska användas i 36 månader. Men idag har vi olika typer av drivmedel. Vi har elbilar och laddhybrider, som kanske är lite dyrare i inköpspris, men å andra sidan har de vissa kostnadskomponenter som är mycket mer attraktiva än traditionellt drivna bilar.
Jag tänker särskilt på fordonskatt och servicekostnader, och lägre sociala avgifter på förmånsvärdet eftersom dessa bilar har ett reducerat förmånsvärde. Det innebär att en elbil som kanske kostar 650 000 har samma totala ägandekostnad (TCO) som en fossildriven bil för 375 000 kronor. Detta gör det intressant, eftersom det stimulerar till bilar som släpper ut mindre och styr mot en övergång som är bättre för klimatet och miljön i Sverige.
Även om klimatbonusen har försvunnit kan man fortfarande göra en lönsam kalkyl med en el- eller laddhybrid. Det är mycket viktigt att företag arbetar med en TCO-baserad bilpolicy. Om du har en kostnadsbegränsning vid inköp, kommer du aldrig att kunna inkludera dessa typer av bilar i din bilpolicy. Detta är väldigt viktigt för företagen för att kunna vara en attraktiv arbetsgivare och kunna erbjuda olika modeller och drivmedelstyper. Samtidigt måste företaget ha kontroll över sina fordonskostnader genom TCO-gränser och liknande.