Tracking codes unloaded

Inställningar för kakor

Du kan själv ställa in vilka kakor som får lagras i din webbläsare genom att kryssa i de kategorier av kakor som du godkänner nedan. Du kan läsa mer information om kakorna här.

Så använder vi kakor

På Infobric.com använder vi och våra samarbetspartners kakor bland annat för att säkerställa att webbplatsen fungerar som den ska och för att följa upp och utvärdera användningen av webbplatsen (statistik).

Du kan själv ställa in vilka kakor som får sparas genom att redigerar dina inställningar. Om du accepterar alla kakor är det bara att klicka på “godkänn”. Läs här för mer information om vår användning av kakor.

Stäng
Tillbaka
Stäng
Tillbaka
Stäng
Tillbaka
Stäng
Tillbaka
Stäng
Tillbaka
Stäng
Tillbaka
Stäng

Så effektiviserar Infobric Swedavias flygplatser

Miljöpåverkan och bränsleförbrukning är två av dom största utmaningarna som flygbranschen står inför. Det handlar inte bara om att vara effektiv i luften, utan även på marken. Därför valde Swedavia Fordon, som ansvarar för över 900 fordon på Swedavias tio flygplatser, att koppla upp sina bilar och maskiner med Infobric.

Så effektiviserar Infobric Swedavias flygplatser

Investeringen började som ett sätt för oss att följa upp vår bränsleförbrukning och CO2 utsläpp, men när fordonen väl var uppkopplade så fann vi mycket större potential med systemet.

– Stefan Andersson, chef för maskinuthyrningen inom Swedavia Fordon.

 

Infobric Fleet ger Swedavia regelbundna analyser

I det digitala systemet får man in data om fordonsparkens användning och rörelsemönster, vilket Swedavia använder för att göra regelbundna analyser. Utifrån det går det att effektivisera fordonsflottan och få tydliga underlag för inköp- och ekonomistaben. Det kan bland annat handla om vilka bilar som går att byta ut mot elbilar, och ifall det finns fordon som inte utnyttjas optimalt.

 

“Det är ett verktyg för att utvärdera hur fordonen används eller om dom ens behövs” fortsätter Stefan.

Ständigt underhåll hos Swedavia

Swedavia ansvarar för många olika fordon. Det är bland annat bussar, personbilar, traktorer, plog- sop- och blåsmaskiner, brandbilar och specialfordon av alla de slag. Hur fordonen används skiljer sig en del från andra aktörer. På en flygplats får man max köra 30 km i timmen, och det blir ofta korta körsträckor med mycket stillestånd. Därför är serviceintervallen speciell för just flygplatser.

 

Hela flygplatsområdet måste ständigt underhållas, och speciellt fokus är det på start- och landningsbanor. Det tar ca 3 minuter att sopa eller snöröja en bana på Arlanda, vilket man gör med 9 plog-, sop- och blåsmaskiner som kör samtidigt på banan. Under vinterperioden finns det 17 maskiner på jour dygnet runt på Arlanda.

Telematik på hög höjd hos Swedavia

 

I Arlandas flygtorn sitter Pehr Andersson och hans grupp som ansvarar för resenärer med speciella behov, som på ett eller annat sätt behöver ledsagning. En viktig funktion för att alla ska kunna resa på samma villkor, oavsett funktionshinder.

 

“Jag har jobbat här i snart 12 år, men jag räknas nog fortfarande som en rookie” Berättar Per och ler.

 

Här sitter det personer framför stora bildskärmar, som arbetsleder fordon och personal som rör sig runt om på flygplatsen. Även här finner man nytta av Infobric Fleet’s system, genom kartbilden där man ser varje fordons position i realtid. Utifrån den informationen kan man styra arbetet effektivt och se till att allt rullar på som det ska.

 

“Vi kan enkelt säkerställa att ett fordon är på väg, vilket inte alltid går att göra via telefon när det är hög ljudnivå på flygbanan. Det ger ett lugn i en annan stressig vardag.”

 

Swedavia rustar för framtiden, och har som mål att skapa Skandinaviens knutpunkter. Redan i år reser det över 40 miljoner passagerare via någon av deras flygplatser. Samtidigt strävar dom efter att ha så liten miljöpåverkan som möjligt. Arlanda siktar mot att vara helt fossilfritt år 2020, vilket Stefan säger att Swedavias fordon kommer klara, då närmare 50% går på förnybar el och resterande fordon har biogas eller förnybar diesel, som drivmedel.

När det kommer till dom tyngre fordonen så mäter vi bland annat tomgångskörning och bränsleförbrukning. Med hjälp av datan har vi möjlighet att hela tiden se över metoder och moment, allt för att effektivisera och minimera onödiga kostnader.

– Stefan Andersson, chef för maskinuthyrningen inom Swedavia Fordon.

 

Om Swedavia

Miljöpåverkan och bränsleförbrukning är två av dom största utmaningarna som flygbranschen står inför. Det handlar inte bara om att vara effektiv i luften, utan även på marken. Därför valde Swedavia Fordon, som ansvarar för över 900 fordon på Swedavias tio flygplatser, att koppla upp sina bilar och maskiner med Infobric.

Fler tjänster från Infobric Fleet

Ease Spåra & leda

Dina bilar, maskiner, verktyg och utrustning – allt i en sökbar och realtidsuppdaterad kartvy.

Ease Körbeteende

Med uppföljning av körbeteende kan du öka säkerheten, minska slitaget och kapa bränslekostnader.

Ease Förmånsbil

Förenkla för både förare och löneadministratören genom att koppla upp företagets fordon.

Back to store
Close