”Det är ett väldigt bra verktyg och underlättar mycket för arbetsmiljöfrågor”
”Det är ett väldigt bra verktyg och underlättar mycket för arbetsmiljöfrågor”
Brixly bygger just nu 200 lägenheter i Lindholmshamnen. Vi följde med dem för att höra mer om hur de jobbar på projektet.
Sen 2020 jobbar Brixly i Lindholmshamnen, Göteborg, med att bygga omkring 200 bostäder med hållbarhet i fokus. De bygger kooperativa hyresrätter för unga vuxna, Riksbyggen Hyrköp, Ungdomsettor, kompakta bostadsrätter och CoLiving. Dessutom bedriver de Lärande Bygg – integration på riktigt i projektet
David Berntsson är huvudskyddsombudet på bygget. Han verkar och hjälper skyddsombuden, bevakar arbetsmiljön och ser till saker åtgärdas till det bättre. I sitt arbete använder han Fields app. Appen uppmuntrar alla att fota brister och observationer på projektet. David får notiser om dessa och kan gå in och lätt ta beslut om vad för åtgärder som ska göras och skickar därefter smidigt vidare till åtgärdsansvarig.
– Så får man det gjort, med en bra återkoppling tillbaka. Det är väldigt systematiskt, lätt att följa upp och man får det dokumenterat så att man lätt kan gå tillbaka och lära informationen vidare om vad som har skett.
”
Det är väldigt systematiskt och lätt att följa upp”
– David Berntsson, huvudskyddsombud på Brixly
Mikael Malmström jobbar som arbetsmiljösamordnare centralt på Brixlys KMA-avdelning och berättar att de länge letat efter och analyserat verktyg för att förbättra arbetsmiljön.
– Vi valde Infobric för att kunna gå skyddsronder och kunna få in olycksfalls- och tillbudsrapporter, obsar och även inskrivningar. Det är en väldigt bra hjälp att få.
”
Vi valde Infobric för att kunna gå skyddsronder och kunna få in olycksfalls- och tillbudsrapporter, obsar och även inskrivningar. Det är en väldigt bra hjälp att få.”
– Mikael Malmström, Arbetsmiljösamordnare på Brixly
En av alla tjänster de använder sig av är verktyget för arbetsplatsintroduktioner. Genom arbetsplatsintroduktioner kan de skicka ut en inbjudningslänk till de som ska komma in på bygget, som personerna kan gå in på hemifrån. Genom länken kan samtliga individer smidigt föranmäla sig innan de kommer till arbetsplatsen. Tack vare detta får arbetsplatsen en tydlig överblick över alla och kan stämma av certifikat och kvalifikationer och individerna får genom länken även tillgång till viktiga dokument och signerar att de tagit del av dessa.
– Man kan följa upp väldigt enkelt att vi faktiskt gör inskrivningarna korrekt. Att inget faller mellan stolarna. Framförallt är det ett verktyg för att spara tid, men också förbättra kvaliteten generellt.
Genom att följa alla steg får både individen med sig all information som Brixly kräver, och för Brixly blir det smidigt att ta emot nya verksamma.
– Det enda vi gör när de kommer sen är att vi kollar de obligatoriska uppgifterna. Om allt har gått rätt till är det ett väldigt smidigt arbetssätt, berättar David Bengtsson, entreprenadingenjör på Brixly.
Alla som har blivit inskrivna kan sedan på plats rapportera in observationer och incidenter, samt har tillgång till nödvändig projektinformation.
”
Framförallt är det ett verkyg för att spara tid, men också förbättra kvaliteten generellt”
– David Bengtsson, Entreprenadingenjör på Brixly
Mikael berättar att det blir så mycket enklare i hans roll som arbetsmiljösamordnare att få in all fakta, allt som händer på projektet och all data centralt. Det bidrar till att han slipper sitta och göra manuella insamlingar på allt som har med tillbud och olyckor att göra. Statistiken får han in direkt.
David Berntsson och Mikael berättar att de absolut skulle rekommendera Infobric till kollegor i branschen.
– Det är ett väldigt bra verktyg och underlättar väldigt mycket för arbetsmiljöfrågor, avslutar Berntsson.