nyhet

16/03/2020

Bygg på schyssta villkor: Så effektiviserar digitala verktyg branschen

Den svenska byggmarknaden innefattar lagar och regler för att branschen ska hålla sin standard och schyssta villkor. Men vad händer när dessa inte efterföljs? Idag finns problem med oseriösa företag som skapar oro på marknaden och samhällsekonomiska kostnader i mångmiljardklassen.

När oseriösa företag inte efterlever de regler och villkor som finns drabbar det hela byggbranschens legitimitet och utvecklingsmöjligheter. Konkurrensen försvagas, samtidigt som ett skadat rykte gör det svårare att attrahera rätt arbetskraft. Dessutom drabbas även enskilda individer, som bland annat utnyttjas genom social och lönemässig dumpning. 

– Byggprojekt drivs ofta med stor flexibilitet för att kunna hantera förändringar i omvärlden och ta tillvara på ny information eller nya insikter som dyker upp efterhand. Nackdelen är att det är svårt att kontrollera om alla som deltar i projekten gör det under schyssta villkor. Här skapar digitala tjänster nya möjligheter, eftersom de kan bearbeta stora mängder data på sätt som inte var tänkbara tidigare, säger Björn Svennenfors, CTO på Infobric.

I en så komplex miljö som ett byggprojekt är det ofta svårt att förutse hur processen kommer att påverkas när man inför nya tekniker och metoder. 

– Varje nytt verktyg medför en extra kostnad, och det kan bara försvaras om värdet som det tillför är större. Därför är vår målsättning att, med hjälp av de senaste tekniken, skapa lösningar som är skräddarsydda för sitt användningsområde, så att alla de möjligheter som digitaliseringen innebär ska vara tillgängliga också för byggbranschen, säger Björn Svennenfors.

Grunden för Infobrics system är att på olika sätt få kontroll över de olika parterna och deras närvaro på en byggarbetsplats. Det kan ske genom egen rapportering, till exempel med hjälp av en regbox eller bolagets app för smarttelefoner, Ease CheckIn

Närvarorapporteringen kan också integreras med inpasseringen till arbetsplatsen, så att systemet automatiskt fångar upp när personer kommer och går. 

– Varje entreprenör på byggarbetsplatsen kan ges eget ansvar att rapportera vilka entreprenörer de planerar att anlita, så att de i god tid kan kontrolleras mot de krav som gäller för att få vara med i projektet. Varje arbetares kompetenser kan också kontrolleras mot projektets uppställda krav.

Det finns en mängd ytterligare funktioner som man kan använda, men den gemensamma nämnaren för Infobrics tjänster är att de hjälper till med att hålla byggarbetsplatser sunda.

– Informationen har alltid funnits där ute i vimlet på byggarbetsplatserna, gömt sig i avtal mellan olika parter och på annat håll, men med våra tjänster kan man plötsligt samla in och sammanställa all den här informationen med minimal arbetsbörda. Det är just enkelheten som är tricket, som gör att du kan gå från att önska att du hade bättre koll till att faktiskt ha det, avslutar Björn Svennenfors.

Läs mer om Infobric Ease, webbtjänsten som ger dig full överblick över dina byggprojekt och möjlighet att administrera dem var du än är och när du vill.

Artikel publicerad i Byggindustrin

Just nu används Infobric-system på fler än 16 000 byggarbetsplatser

Kontakta oss

Undrar du vad som är bästa lösningen för just dig? Hur du kan spara pengar i dina byggprojekt och samtidigt öka säkerheten? Vi hjälper dig gärna med dina frågor.