Stäng
Tillbaka
Stäng
Tillbaka
Stäng
Tillbaka
Stäng
Tillbaka
Stäng
Tillbaka
Stäng

Så leder du förändringsarbetet mot er digitala vardag

Digitaliseringen av arbetsplatsen är en nödvändighet för att möta kraven på dagens marknad. Men hur kan du leda förändringsarbetet mot en digital vardag på ett effektivt sätt? I denna artikel ger vi dig nio steg som hjälper dig att gå från att identifiera behovet av digital projekthantering till att implementera ett lämpligt verktyg, involvera de anställda och utvärdera resultatet.
Två män i varselkläder och bygghjälmar står på byggarbetsplats och pratar med en mobiltelefon i handen

1. Samla intressenterna.

Det första steget för att komma i gång med digital projekthantering är att undersöka hur behoven ser ut på din arbetsplats. Det gör du genom att först och främst undersöka vilka som påverkas av en omställning. Vilka kan dra nytta av den? Vilka kan stöta på utmaningar med den? Dessa personer behöver involveras i processen.

2. Hitta era behov.

Leta aktivt efter de energi- och tidstjuvar ni har idag. Det gör du genom att prata med de anställda och höra vad de upplever tar tid och energi i deras vardag. Glöm inte att också skriva upp dina egna tjuvar! De är minst lika viktiga.

Det är också viktigt att se vilka andra krav och önskemål ni har i ett förbättrat arbetssätt, som inte nödvändigtvis är direkt kopplade till era tjuvar. Det kan ni dela upp i ”need to have” och ”nice to have”.

Gratis guide

Från papper och penna till digital projekthantering.

Ladda ner vårt whitepaper ”Från papper och penna till digital projekthantering” för att läsa exempel på behovsprioriteringar och konkreta tips på vilka argument du kan använda för att motivera personalen.

WP1_mockup

3. Sammanställ det du har hittat.

Sammanställ sedan vilka samlade behov ni har och börja se dig om efter ett digitalt projekthanteringsverktyg som stämmer in på dessa. Vanligtvis kan du hitta mycket av informationen på företagens hemsidor, men allra bäst insyn får du om en säljare kan demonstrera sitt verktyg för dig. Då kan du ställa alla frågor samtidigt som denne kan ge dig expertinsyn i vad de har och inte har.

4. Informera de som berörs.

När de anställda har fått säga sitt och du har börjat leta efter det verktyg du vill använda så är det dags att berätta för resten på företaget att det är dags för digitalisering. Då är det viktigt att du berättar varför ni ska digitalisera er vardag och att du kopplar det till de tjuvar och behov som de anställda själva har varit med och tagit fram. På så sätt känner de sig delaktiga i beslutet och är mer benägna att vara positivt inställda till det kommande förändringsarbetet.

5. Presentera lösningen.

När de anställda är med på att digitaliseringen kommer ske och du har hittat de verktyg ni ska använda, så är det dags att presentera lösningen. Gärna i ett tidigt skede! Börja med att visa verktyget i grova penseldrag första gången, och först när det har landat kan ni gå in på specifika funktioner och att ge alla deras accesser.

6. Utse ambassadörer över digitaliseringen.

Uppmuntra de som är nyfikna och engagerade och gör dem till ambassadörer. På så vis får du mer energi och driv i projektet eftersom du slipper ro alldeles ensam. Involvera dem i besluten på vägen och inspirera dem att uppmuntra andra. Dessa ambassadörer kan dessutom bli ansvariga för att utbilda resten av personerna på företaget. Då slipper du att din tid äts upp av frågor om verktyget. Ditt jobb är att styra digitaliseringsskutan framåt, inte att hjälpa till att ro vid varje åra!

7. Dela kunskap.

Det är viktigt att hela tiden uppmuntra medarbetarna att hjälpa varandra. Om de inte kan fråga en av ambassadörerna så kan de fråga varandra. Och kan de inte hitta hjälp där heller så finns det hos de flesta företag som erbjuder digitala projekthanteringslösningar en supportavdelning som finns till för just er.

8. Utvärdera verktyget.

När ni har använt verktyget en tid behöver ni utvärdera det. Människor är vanedjur så kom ihåg att ge det ordentligt med tid att verkligen testa verktyget innan ni utvärderar. Kom ihåg också att de flesta inte älskar förändring, så låt inte det grusa blicken för dig. Var noga med att fokusera på resultatet av verktygete, och inte de anställdas allmänna känslor kring det nya. Förändring är alltid mer eller mindre otäckt – det betyder inte att det är dåligt.

9. Fira!

Om ni är nöjda med er nya vardag så är det viktigt att fira!

Påminn er om vilka energi- och tidstjuvar ni nu har blivit av med och hur er vardag har förbättrats. På så vis ser du till att de anställda fortsätter använda verktyget, och att inte de 1-2 personer som är negativa kan hitta anledningar att börja använda papper i stället. Ofta talar även det förbättrade resultatet sitt tydliga språk, och vad kan väl vara mer motiverande i ert fortsatta digitala arbete än det?

Läs mer om hur digital projekthantering kan hjälpa din verksamhet.

KUNDBERÄTTELSE

Hygien Bygg

Ökad kontroll och snabbare processer är en del av den nya vardagen för Hygien Bygg.

ARTIKEL

Hur fungerar digital projekthantering? Del 1: Från förfrågan till arbetsorder

Vår Product Manager Andrew Chamberlain berättar om hur en förfrågan omvandlas till en arbetsorder.

KUNDBERÄTTELSE

Truck & Krantjänst

Mer harmoni och färre missar blev resultatet när Truck & Krantjänst gick från analoga till digitala med hjälp av Infobric Workorder.

Kom i kontakt med oss.

Vanliga frågor och svar.

Vi har varit specialister på digital projekthantering för bygg-, service- och anläggningsbranschen sedan 2004. Du kan lita på vår kompetens och att vi vet vad vi gör – så att du kan fokusera på din verksamhet. Vi kan det här!

 

Tillsammans med övriga tjänster inom Infobric täcker vi dessutom de flesta av dina digitala behov för effektiva, säkra och lönsamma arbetsdagar. På så vis kan du vara trygg med att vi har koll på helheten och att vi alltid har en kollega som kan ta vid om du söker efter en tjänst utöver Infobric Workorder.

 

Infobric har idag 10 100 kunder och över 300 000 användare på 33 000 arbetsplatser – med oss samarbetar du helt enkelt med en ledande digitaliseringspartner för byggbranschen.

 

Du kan också läsa vad våra kunder säger om oss på vår sida Kundberättelser.

Du hittar våra tre olika användarlicenser och vad de innehåller på vår sida Priser.

När du bestämt dig för Infobric Workorder kontaktar vårt Customer Success-team dig för att hjälpa till att optimera och utbilda dig i systemet.

 

En del av våra kunder är igång på nolltid, medan andra behöver en längre startsträcka. Oavsett vilken grupp du tillhör så finns vi med dig på vägen för att processen ska flyta på så smidigt som möjligt!

Ja, det kan du. Vi kommer dessutom att ge er råd och hjälp på vägen om vilka funktioner som vi tror kan gynna er verksamhet och företagsresa, både direkt när ni valt oss och allt eftersom ni växer.

Ska vi höras?

Jag godkänner Integritetspolicyn
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.
Back to store
Stäng