Stäng
Tillbaka
Stäng
Tillbaka
Stäng
Tillbaka
Stäng
Tillbaka
Stäng
Tillbaka
Stäng

7 viktiga frågor att ställa dig när du researchar projekthanteringsverktyg

Nu är det dags. Äntligen har du fattat beslutet att en förändring ska ske. Nya dörrar ska öppnas och oavsett om ni byter från ett system till ett annat eller väljer en leverantör för första gången – passa på att framtidsspana lite. Hur vill ni ha det om ett år? Två år? Fem? Bra. Sedan tar du ett djupt andetag och tittar igenom våra 7 bra-att-ha-frågor innan du väljer ert nya system.

1. Vilka funktioner behöver jag?

För att hitta en lösning som passar just era behov är det viktigt att tänka igenom vilka funktioner som är viktigast för er verksamhet. Behöver ni hantera stora mängder arbetsordrar? Planera resurser? Är ekonomisk uppföljning viktigt? Gör en lista på det som ni vill prioritera. Dela upp din lista i ”need to have” och ”nice to have” – det som ni måste ha i ett arbetsordersystem och det som ni inte måste ha men som vore en välkommen bonus.

2. Finns det stöd för mobila enheter?

Eftersom många arbeten sker på fältet är det viktigt att systemet funkar på mobila enheter som smartphones och surfplattor. Det är också viktigt att tänka på hur systemet fungerar även utan internetuppkoppling.

3. Är systemet användarvänligt?

Systemet ska vara lätt att använda för både administratörer och fältpersonal. En lättanvänd lösning minskar risken för fel och sparar tid. Många leverantörer är duktiga på att identifiera behov och guida er genom deras system. Var inte rädd för att boka in möte för en ordentlig demo, där du förutom att titta på systemet också får möjlighet att ställa frågor.

Gratis guide

Komplett guide för projekt- och arbetsorderhantering.

Ladda ner arbetsorderguiden för att läsa om allt du behöver veta när du bestämt dig för att investera i ett verktyg!

WP1-mockup_omslag-webb

4. Hur säker är lösningen?

Säkerhet kan kännas komplicerat men det är viktigt att tänka på när man köper ett arbetsordersystem. Har systemet hög säkerhet för att skydda känslig data och förhindra obehörig åtkomst? Hur jobbar leverantören med backup? Hur ser det ut med inloggning? En del leverantörer har tvåfaktorsautentisering eller har single sign on (SSO), vilket innebär att du slipper fler (eller nya) inloggningsuppgifter.

5. Kan systemet integreras med annat vi använder?

Om ni redan använder andra verktyg och system är det viktigt att systemet ni väljer kan integreras med dessa för att undvika dubbelarbete och onödig tidsåtgång. Det är också viktigt att tänka på hur integrationen kommer att fungera i praktiken, och om det finns några begränsningar som kan påverka hur smidigt integrationen kan ske. Även här kan det vara en god idé att prata med leverantörerna. Kanske blir resultatet av ett affärssystemsbyte en mycket enklare och smidigare vardag för er. Var inte rädd för att utmana sättet ni arbetar på idag för att kunna utvecklas.

6. Hur mycket hjälp får vi att komma igång?

Att komma igång med ett nytt system och ett nytt arbetssätt är en utmaning för alla, oavsett vilken bransch man verkar i. Undersök vilken typ av guidning leverantören erbjuder för att komma igång. Behöver ni komma igång själv eller erbjuder de hjälp? Har de utbildningsmaterial? Hur ser ni till att fältpersonalen kommer igång och faktiskt använder systemet? Finns det någon utbildning eller utbildningsmaterial tillgängligt för användare? Finns det något team hos leverantören som kan hjälpa till vid problem eller frågor? Att välja ett system med rätt förutsättningar kan göra hela skillnaden när det gäller att implementera det på ett effektivt sätt och på så sätt undvika onödiga förseningar. Tänk också på att det kan vara värt att betala extra för stöttning i implementationsfasen så att ni ser till att ni faktiskt kommer igång med användningen fullt ut.

7. Hur mycket kostar systemet?

Det är viktigt att man har en realistisk uppfattning om vad systemet kommer att kosta, både initialt och på lång sikt. Det är också viktigt att tänka på att en högre initial kostnad kan ge betydligt större besparingar på lång sikt genom effektivare arbetsflöden och mindre tidsåtgång. Du bör också titta på om det finns några dolda kostnader som kan påverka den totala kostnaden för systemet. Vad ingår? All typ av support? Onboarding och utbildning?

Vill du ha hjälp?

Har du funderingar eller frågor? Vi hjälper dig gärna att räta ut dina frågetecken! 

Läs mer om hur digital projekthantering kan hjälpa din verksamhet.

ARTIKEL

Bli expert på produktivitet – 5 enkla sätt att förbättra arbetet med ett projekthanteringsverktyg

Så här kan ett projekthanteringsverktyg hjälpa dig att öka produktiviteten i ditt byggprojekt.

ARTIKEL

Så leder du förändringsarbetet mot er digitala vardag

Nio steg som hjälper dig att gå från att identifiera behovet av digital projekthantering till att utvärdera resultatet.

ARTIKEL

5 digitala trendord i bygg-, anläggnings- och installationsbranschen

Vi förklarar fem av byggbranschen viktigaste trendord på temat digitalisering, 

Kom i kontakt med oss.

Vanliga frågor och svar.

Vi har varit specialister på digital projekthantering för bygg-, service- och anläggningsbranschen sedan 2004. Du kan lita på vår kompetens och att vi vet vad vi gör – så att du kan fokusera på din verksamhet. Vi kan det här!

 

Tillsammans med övriga tjänster inom Infobric täcker vi dessutom de flesta av dina digitala behov för effektiva, säkra och lönsamma arbetsdagar. På så vis kan du vara trygg med att vi har koll på helheten och att vi alltid har en kollega som kan ta vid om du söker efter en tjänst utöver Infobric Workorder.

 

Infobric har idag 10 100 kunder och över 300 000 användare på 33 000 arbetsplatser – med oss samarbetar du helt enkelt med en ledande digitaliseringspartner för byggbranschen.

 

Du kan också läsa vad våra kunder säger om oss på vår sida Kundberättelser.

Du hittar våra tre olika användarlicenser och vad de innehåller på vår sida Priser.

När du bestämt dig för Infobric Workorder kontaktar vårt Customer Success-team dig för att hjälpa till att optimera och utbilda dig i systemet.

 

En del av våra kunder är igång på nolltid, medan andra behöver en längre startsträcka. Oavsett vilken grupp du tillhör så finns vi med dig på vägen för att processen ska flyta på så smidigt som möjligt!

Ja, det kan du. Vi kommer dessutom att ge er råd och hjälp på vägen om vilka funktioner som vi tror kan gynna er verksamhet och företagsresa, både direkt när ni valt oss och allt eftersom ni växer.

Bli uppringd av en säljare.

Jag godkänner Integritetspolicyn
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.
Back to store
Stäng