GDPR: Rekommenderade åtgärder för dig som är systemadministratör

Företrädare i personuppgiftsfrågor

  • Säkerställ att den person på företaget som är behörig att företräda er i personuppgiftsfrågor finns registrerad hos Infobric. Det är denna person som hanterar GDPR-förfrågningar till Infobric. Personen registreras i samband med att Infobrics grundavtal och allmänna villkor för tjänsten signeras. Om ni inte lämnat uppgifter om denna kontaktperson kan ni göra det genom att kontakta support@infobric.se

Grundinställningar

  • Se över inställningarna för Personuppgiftsansvarig på systemklienten och följ gärna upp att platsadministratörerna på era arbetsplatser väljer vilket företag som är personuppgiftsansvarig om ni använder Gemensamt personuppgiftsansvar.

  • Se över och ställ in vilka kategorier av personuppgifter som ska behandlas på era arbetsplatser och hur länge varje kategori ska lagras.

Policys, rutiner och annat

  • Se över era rutiner och policys för vilka personer som får rättigheter som administratörer på er systemklient. Säkerställ att ni regelbundet ser över och rensar bland de användare som har fått rättigheter, t ex när personen slutar på företaget.
  • Tänk på att om ni anlitar ett personuppgiftsbiträde, t ex en maskinuthyrare, för att administrera er användning av Infobric Ease som system-/användar-/rapport– och/eller platsadministratör krävs att ni har ett personuppgiftsbiträdesavtal mellan er och att endast en behörig person ger instruktioner till Infobric om nya systemanvändare hos maskinuthyraren ska läggas till av oss.  Infobric kommer också att informera våra maskinuthyrningspartners om de nya reglerna och vad som krävs efter den 25 maj för att de ska få tillgång till tjänsten för våra kunders räkning.

Har du frågor?

Det ligger ett stort ansvar på både personuppgiftsansvarig och personuppgiftsbiträde att göra de förändringar som krävs enligt GDPR. Vi rekommenderar dig att läsa på om den nya dataskyddsförordningen på Datainspektionens webbplats. Där hittar du även råd och tips på vad ni kan göra för att anpassa er verksamhet till de nya lagkraven.

Du kan känna dig trygg med att vi på Infobric hjälper dig med den information du behöver för att använda Infobric Ease och behandla personuppgifter i tjänsten på ett säkert sätt. Vi hjälper dig gärna att reda ut dina eventuella frågetecken, kontakta oss då på 036- 34 03 02 eller support@infobric.se

Kontakta oss

Kontakta kundservice

Öppettider

Vardagar 07:30 – 16:30

Kontakta oss via e-post: support@infobric.se
Kontakta oss via telefon: +46 (0)36 – 34 03 02

Övriga öppettider

Dag före julafton, nyårsafton, långfredag och midsommarafton: 07:30 – 12:00

Helgdagar: Stängt

Just nu används Infobric-system på 10 000 byggarbetsplatser

Kontakta oss

Undrar du vad som är bästa lösningen för just dig? Hur du kan spara pengar i dina byggprojekt och samtidigt öka säkerheten? Vi hjälper dig gärna med dina frågor.