Pogab, traditionellt hantverk med moderna metoder
- Kundcase
- februari 25, 2021
Pogab är ett av västsveriges största byggnadsplåtslagerier med runt 50 anställda. Dom har fyrdubblat sin storlek under de senaste fem åren och har inga planer på att sluta växa. Men att växa innebär alltid lite växtvärk.

Att växa innebär alltid lite växtvärk
Vi intervjuade Janne Ekberg, IT och kalkylansvarig, för att höra om vilka utmaningar de haft och hur Infobric har hjälpt dem på sin resa. Han berättar att de jobbar med många stora byggnationer runt Göteborgsområdet och har gått rätt långt ifrån det man kanske traditionellt sett tänker sig att ett plåtslageri är.
– Det är inte bara två gubbar som åker runt och sätter upp en skorsten, även om vi självklart gör det också. Idag handlar det ofta om mångmiljonsprojekt, därför har vi köpt vår egna verkstadslokal på 900 kvadratmeter och inrett så att vi kan sköta våra projekt på ett effektivt sätt.
”
Målet är att bredda ut oss rent geografiskt och dubbla omsättningen de kommande åren”
– Janne Ekberg, Pogab
Större fordonspark innebär mer administration
En av utmaningarna som Janne berättar om är att föra en korrekt körjournal som Skatteverket kräver. När företaget fick fler än 5 bilar fungerade inte deras tidigare lösning.
– Visst, det låg någon bok i vindrutan där man fyllde i antal kilometer, vilket syfte varje resa hade och allt annat som Skatteverket kräver. Tyvärr sköttes det inte alltid när alla skulle sitta och skriva manuellt. Vi ville att allt skulle vara rätt och riktigt, så vi började söka efter en bättre lösning.
Till slut hittade Janne Infobric, eller TelliQ som det då hette.
Idag registreras alla resorna automatiskt när bilen körs, och förarna kan granska och godkänna sin körjournal med en app i mobilen. Janne berättar också hur digitaliseringen har gjort livet enklare för deras ekonomiavdelning.
– Jobbet för vår ekonomiansvariga har blivit fantastiskt smidigt. Hon plockar bara ut journalerna varje månad och skickar iväg dem. Hon slipper all manuell påläggning och behöver inte hålla på att jaga in massa böcker.
”
Jobbet för vår ekonomiansvariga har blivit fantastiskt smidigt. Hon plockar bara ut journalerna varje månad och skickar iväg dem”
– Janne Ekberg, Pogab
En enklare verktygshantering
En annan utmaning som Pogab står inför är hanteringen av verktyg. Med 50 anställda utspridda på olika projekt är det inte alltid lätt att veta vem som har vilket verktyg.
– Det går tyvärr inte att köpa in varenda verktyg till alla anställda, vi har till exempel en svets för rostfria tak som är väldigt dyr. Ibland händer det att grejerna inte står på sin plats när arbetsdagen ska börja. Det uppehåller arbetet och onödig tid spills.
Pogab var därför en av de första som provade på tjänsten Mina verktyg när den lanserades av Infobric under 2020. Tjänsten fungerar genom en liten gps-enhet som monteras på verktygen som man vill ha koll på. Enheten kallas Tool Tracker, en lillebror till den lite större Asset Tracker. Nu kan varje projektledare gå in och kolla i appen vem som använder verktyget och var det befinner sig.
– Nu använder vi Tool Trackers på ett par lite viktigare verktyg. Då kan vi se exakt vem som har verktyget och var det är på kartan, vilket både är en trygghet och tidsbesparing.
”
Nu använder vi Tool Trackers och ser exakt vem som har verktyget och var det är på kartan”
– Janne Ekberg, Pogab
Då en Tool Tracker kan vara svår att fästa på de allra minsta verktygen kommer Janne med ett förslag för vidareutveckling.
– Man skulle kunna skriva ut små etiketter som de anställda skannar när de hämtar ut ett verktyg. Då skulle vi i och för sig inte få realtidsposition på verktygen men det skulle i alla fall gå att se vem som hade det senast!
Efter att vi avslutat intervjun med Janne bollar vi vidare idén till vår Product manager. Han förklarar att funktionen är under utveckling troligen kommer lanseras under 2021!
Om Pogab
POGAB bildades 2019 då Plåtslagarna I Ale AB och Gårda Byggnadsplåt gick samman för att tillsammans bilda ett av Västsveriges starkaste och mest kvalificerade plåtslageri för att möta kundernas behov. Sammanslagningen visar att summan är större än de enskilda delarna, då de med två verkstäder kan tillse att de effektiviserar sitt arbete till max samtidigt som de genom god planering och logistik minimerar sitt klimatavtryck.

Våra tjänster
Körjournal & trängselskatt
Automatisk körjournal som uppfyller Skatteverkets krav och digitaliserar hela reserärkningen.
Förmånsbil
Förenkla för både förare och löneadministratören genom att koppla upp företagets fordon.