nyhet

20/01/2020

22 januari slutar ID06 1.0 att gälla – så här påverkar det dig

Den 21 januari 2020 stängs det nuvarande ID06-systemet ner. Här listar vi några viktiga förändringar att tänka på för dig som använder Infobrics system. På id06.se finns mer information om den nya kortstandarden och bakgrunden till nedstängningen.

I oktober 2018 lanserade ID06 AB en ny standard för ID06-kort. ID06 LoA 2 ersätter det befintliga kortet och innehåller bland annat ny kortteknik och en beställningsprocess med identifiering av firmatecknare, kortbeställare och kortinnehavare via BankID eller pass.  

Den 21 januari 2020 stänger ID06 AB ner det nuvarande systemet vilket innebär att det inte längre går att använda ett äldre kort i ett ID06-ackrediterat system (även om giltighetstiden tryckt på kortet ännu inte passerat). Kortet kommer från den 22 januari att vara spärrat i Infobrics system, vilket innebär att det inte går att använda för att registrera närvaro i personalliggaren eller öppna exempelvis en grind.

TIPS TILL DIG SOM ÄR PLATSADMINISTRATÖR I EASE

  • Det nya kortet måste aktiveras av användaren innan det kan användas på arbetsplatsen
    Om kortet inte aktiveras av användaren kommer det vara spärrat i ID06:s databas vilket innebär att det inte går att använda i Infobrics system på arbetsplatsen. Från det att kortet har blivit aktiverat hos ID06 så kan det ta upp till 20 minuter innan det också blir aktivt i Infobric Ease och Ease CheckIn. Användaren aktiverar sitt kort med BankID i ID06 portalen via länken som kortleverantören skickar ut tillsammans med kortet. För individer som saknar BankID används pass eller ID-kort. För mer information, vänd er till er kortleverantör.

  • Infobric Ease uppdateras automatiskt med de nya uppgifterna vid kortläsning
    Om det nya kortet är aktiverat behöver användaren bara läsa kortet på en regbox, grind eller dörr med Infobrics kortläsare vid ankomst till arbetsplatsen. Systemet uppdateras då automatiskt med de nya kortuppgifterna, förutsatt att användaren tidigare varit registrerad på arbetsplatsen eller att man aktiverat att personer ska läggas till automatiskt i Ease.
  • Användaren behöver själv uppdatera sina kortuppgifter i appen Ease CheckIn
    Om projektet använder appen Ease CheckIn för att registrera närvaro i personalliggaren behöver användaren gå in på sitt appkonto efter att det nya ID06-kortet är aktiverat och uppdatera med de nya kortuppgifterna.
  • Besökskort går inte att använda från den 22 januari 2020
    För att få tillfällig access på arbetsplatsen krävs att personen har ett nytt ID06-kort LoA2. Besökskort, eller s.k. ”lånekort”, kommer inte vara möjliga att använda i Infobrics system för access till och på arbetsplatsen eller närvaroregistrering. Det beror på att den nya version av besökskort som ID06 inför i det nya systemet inte innehåller någon teknik för att läsas in i systemet elektroniskt. Enligt ID06:s regelverk måste besökaren registreras manuellt eller i ett besökssystem och alltid åtföljas av en person med ett standard ID06-kort.
  • Manuell närvaroregistrering i personalliggaren
    Det är möjligt att göra en manuell närvaroregistering i personalliggaren om en användare har beställt ett nytt kort men ännu inte hunnit få det. Det kommer att framgå i personalliggaren att registreringen är gjord manuellt och vem som har utfört den.

TIPS TILL DIG SOM ÄR ANVÄNDARE

  • Så här vet du om ditt ID06-kort kommer spärras den 21 januari 2020
    Om du inte har beteckningen ”LOA 2” upp i det högra hörnet på ditt ID06-kort har du ett kort med den äldre kortstandarden (se bilden ovan för jämförelse mellan korten), som kommer att stängas ner den 21 januari 2020 av ID06 AB. Kortet kommer att vara spärrat från och med den 22 januari, även om giltighetstiden på ditt nuvarande kort inte har gått ut. Läs mer om den nya kortstandarden på ido06.se

  • Du beställer ett nytt ID06-kort via företagets kortleverantör
    Det är din arbetsgivare som ska beställa ditt ID06-kort. För att kunna beställa ID06-kort måste arbetsgivaren vara registrerad hos ID06 och hos en ackrediterad kortleverantör. Därefter kan ansvarig på företaget beställa kort till de anställda.
  • Tänk på att det nya ID06-kortet måste aktiveras innan det kan användas!
    När du fått ditt nya ID06-kort måste det aktiveras. Annars kommer det vara spärrat i ID06:s databas vilket innebär att det inte går att använda i Infobrics system. Från det att kortet har blivit aktiverat hos ID06 så kan det ta upp till 20 minuter innan det också blir aktivt i Infobric Ease och Ease CheckIn. Du aktiverar ditt kort med BankID i ID06 portalen via länken som kortleverantören skickar ut tillsammans med kortet. Om du saknar BankID går det att identifiera sig med pass eller ID-kort. Läs mer om vad som gäller kring beställning och aktivering på id06.se eller hos kortleverantören.
    Här kan du kontrollera om ditt kort är spärrat: https://id06.se/kortkontroll/

  • Om du använder appen Ease CheckIn behöver du uppdatera ditt konto med det nya kortet
    Du kan uppdatera ditt konto med dina nya kortuppgifter efter att det är aktiverat hos ID06. Ladda ner Snabbguiden för Ease CheckIn för att se hur du hanterar ditt konto.

MER INFORMATION

Har du frågor kring den nya standarden, beställning, leverans eller aktivering av nytt ID06-kort eller andra frågor relaterade till kortet, kontakta ID06 AB eller din kortleverantör:

 
Har du ytterligare frågor om användningen av kortet i Infobrics tjänster och produkter, är du välkommen att kontakta vår kundservice på telefon 036- 34 03 02 eller support@infobric.se.  Du kan också läsa mer på infobric.se/kundservice

Just nu används Infobric-system på fler än 16 000 byggarbetsplatser

Kontakta oss

Undrar du vad som är bästa lösningen för just dig? Hur du kan spara pengar i dina byggprojekt och samtidigt öka säkerheten? Vi hjälper dig gärna med dina frågor.